Kimsan
Jag har en inglasad balkong i söderläger och där blir himla varmt om sommaren. kan inte ha ljus där för de smälter... :S
Öppnar jag fönsterna under dagarna så blir där ändå lagom varmt.

Jag kan INGET om växter. INGET ALLS!! Så "tjyvas" och "spinn" och allmänna skötselråd som hur växter ska stå och hur ofta de ska vattnas är helt okänt för mig...
Jag har försökt forska lite själv men tänkte ni kanske kan ha min balkong i tanken och ge mig lite råd om de växter jag köpt idag.

Jag har köpt basilika, persilja, physalis och coctailtomatplantor. Jag antar att de sistnämnda kommer bli stora så jag måste byta krukor. Men behöver mina växter nån specialbehandling, hur ska jag sköta dom rent allmänt? Har noll koll haha!

[attachment=1847:basper.JPG] [attachment=1848:coctailphysalis.JPG]

Har även en murgröna (tror jag iaf...!!?) som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med. Har köpt den på en rund båge men den börjar tappa blad och skrumpna nu. Har haft den i två år och hittills har det gått bra. Vill den växa vidare på nåt nu? Tänkte isf kanske sätta upp hönsnät bakom på väggen så den kan växa där. Har haft den inomhus innan men tror ni den trivs på min balkong?

[attachment=1849:murgröna.JPG]

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP! (....antagligen sitter ni bara och gapskrattar åt mej nu... biggrin.gif)
Åsa, mälardalen zon 2
Du måste vädra och skugga mycket inga växter gillar när det går över +35C. Tomaterna bör odlas i åtminstone 20 liters hinkar, vet du vilken cocktailtomat det är? En del ska tjuvas andra inte.

Vet du vilken physalis det är? Gyllenbären kan klara sig med 10 liters hink men kapkrusbären och tomatillon vill ha större kärl.
noora
Titta noga på murgrönan och kolla att det inte är några tunna spindelvävsliknande trådar på eller mellan bladen. Murgröna kan dra till sig spinnkvalster, som är pyttesmå kvalster som suger saften ur bladen så att växten börjar må dåligt och vissna ungefär på det sättet du beskriver. Bäst känner man igen spinnkvalster på trådarna som dom spinner, själva krypen är så små att dom är svåra att se. Om murgrönan är infekterad av spinnkvalster är det nästan enklast att slänga den, det kan vara jättesvårt att bli av med spinnkvalster och dom kan sprida sig till andra växter (t.ex. basilika).

Om du inte hittar några tecken på spinnkvalster på murgrönan kan det helt enkelt vara så att den behöver en större kruka och mer jord.

Basilika tål inte kyla (den vill gärna ha över 15 grader varmt dygnet runt) och behöver vattnas regelbundet. Skörda gärna basilikan genom att nypa av toppen på en stjälk som har minst tre bladpar (spara ett eller två bladpar), så grenar sig stjälken ovanför det översta bladparet. När grenarna har gjort två-tre bladpar kan du toppa grenarna, så får du ännu fler grenar osv. Lite gödsel (vanlig flytande krukväxtnäring som man blandar i vattnet när man ska vattna fungerar utmärkt) kan vara bra framåt sommaren.

Persilja är lättskött. Den på bilden ser tät ut, du kan nog dela på den och sätta i två eller tre krukor om du vill (den klarar sig sådär också, men du kan behöva vattna oftare).
Kimsan
Tack för svaren!!

Murgrönan
Jag har vid enstaka tillfällen hittat lite vitt ludd under något blad. Ser ut som mögel ungefär. Den är väldigt vildvuxen nu så jag tänkte plocka bort bågen den klättrar på. Tror ni den skulle vilja klättra vidare på hönsnät? Behöver den klättra alls?

Tomaterna
Trodde inte de skulle behöva riktigt så stora krukor som 20 liter... hmm då får jag nog slänga den ena... :'(
Ska jag ge även dessa krukväxtnäring? När kommer tomaterna? smile.gif hihi! *de e så goda!!*
När man planterar om, hur hårt ska man packa jorden?

Basilika
Hmm... behöver jag kanske ta in basilikan under natten då för just nu ligger tempen under 15 grader där ute.. Kanske kan jag inte ha den där alls?

Jag vattnar mina växter en gång om dagen. Är det lagom? Jag lyckas alltid antingen torka ut eller övervattna alla mina växter... :/

( och JA jag vet... jag borde köpa en "växter for dummies...") smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaterna: Det finns ju även svagväxande Cocktailtomater som kan klara sig med runt 10 liter, stod det vilken sort det var??? Du kan trycka till jorden lätt vid planteringen eller bara låta vattnet trycka till jorden, tryck inte till hårt växternas rötter vill ha syre så inga växter gillar alltför kompakt jord.
När tomaterna kommer beror också på vilken sort det är en del är snabba andra tar längre tid på sig men en 6-8v från blomning till mogen frukt är inte ovanligt.

Du kan ge vilken växtnäring som helst till tomaterna de är inte kinkiga, det går även bra att varva med lite olika medel, själv föredrar jag naturlig gödning framför konstgödning men växterna ser ingen skillnad så det är en smaksak.

Ifall det blir kallt kan du behöva lyfta in tomaterna under natten de gillar inte temperaturer under +7.

Basilika har jag inte ute förre tidigast i juni (i uterummet) de gillar inte kyla så nu trivs de bättre inomhus än ute)

Hur mycket man vattnar beror på hur mycket växterna dricker + hur varmt och soligt det är. Man kan känna på krukan, börjar den bli lätt och känns lite torr då man sticker ner fingret i jorden så vattnar man med rumstemperart vatten så krukan känns tung men inget vatten finns på fatet. Torkar det upp så snabbt så man kanske skulle behöva vattna varje dag eller 2 ggr om dagen så brukar jag plantera om växterna i större kruka. Större jordvolym torkar inte ut så snabbt som en liten jordvolym och man måste ju kunna åka bort en helg utan att skaffa någon som vattnar.
catlady
Murgrönan vill helst inte ha direkt solljus, och ska egentligen bo ute med fuktig luft och kalla vintrar för att må bra. Vitt damm/ludd på bladen låter som mjöldagg - det får plantor som har det för torrt och hett. Medel mot det går att köpa i alla växtaffärer. Om du vill ta hand om den så ställ den i det öppna fönstret, klipp av det som ser dött ut, och så spreja den med vatten på kvällarna (det gäller förresten alla dina växter!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon