malin72
jo i en större rabatt som jag gjorde i höstas har jag gjort 3 vägar som möts.....men bara stampat ner än sålänge blink.gif
vad kan jag ha där????????visst vill jag ha stenplattor typ ölandssten eller så men det är ju så dyrt -cry-.gif
vad har ni???? och kan man tex hitta sten billigt någonstanns...söker på blocketmm men det är oftast så långt bort att hämta no.gif
MariaS
Såg ett programen gång där de hällde olika färgad sement i sopsäckar som sen användes som klivstenar.

MariaS
Killensomvillhagrönafingrar
Sten är dyrt om man inte lägger ner lite jobb själv i form av att gräva upp den. Oftast är det dock inte stenen som är dyr utan frakten.
Atingen i marken på tomten eller hos någon annan.

Har du någon bekant som bygger så är det bara att leta i jorhögarna så blir du stenrik.

Har själv byggt en 25 meter och 1,5 meter hög mur av sten vi hittat då vi la grunden för huset.
Åsa zon 6
Jag brukar göra grusgångar kantade med betongsten (ca 10x20 cm) när jag gör stora rabatter. Grässvålen gräver jag bort och lägger sedan markduk. Sedan är det bara att lägga ut stenarna och hälla på grus. Jag kör med vanlig stenkross 8-12 mm. Fungerar alldeles utmärkt och är inte särskilt dyrt heller. smile.gif
Cilla
Jag samlar också idéer om gångar för en köksträdgård som inte bara ska ge skörd men också vara lite mysig.

Tegelgångar tycker jag blir vackert också när det växer lite emellan och runt om, men hur får man tag i billigt tegel i Stockholmsområdet?

Cementformer gjutna i säckar var en kul idé! Någon som provat o vet hur tjocka de måste vara för att hålla?

MrsMP
CITAT (Åsa zon 6 @ 30-04-2007, 10:39) *
Jag brukar göra grusgångar kantade med betongsten (ca 10x20 cm) när jag gör stora rabatter. Grässvålen gräver jag bort och lägger sedan markduk. Sedan är det bara att lägga ut stenarna och hälla på grus. Jag kör med vanlig stenkross 8-12 mm. Fungerar alldeles utmärkt och är inte särskilt dyrt heller. smile.gif

Men ogräs.. confused.gif även om du lägger markduk så kommer ju en del ogräs med vinden och lägger sig överallt??..... unsure.gif
Alba
Har du ingen firma i närheten som sysslar med byggåtervinning.
Där brukar man verkligen kunna fynda på allt mellan himmel och jord.
Eva i Västerås
CITAT (MrsMP @ 04-05-2007, 17:30) *
Men ogräs.. confused.gif även om du lägger markduk så kommer ju en del ogräs med vinden och lägger sig överallt??..... unsure.gif

Finessen med markduken är att det bara kommer små fröplantor som är lätta att rensa bort. Det blir inga rotogräs som kommer underifrån och från sidorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon