Elisabeth P
Nu har jag sökt här på forumet och vad jag kan se så ska det endast vara ormhasseln som får skruvade grenar?

Andledningen till att jag tar upp detta är just att den jag köpt är skruvad, men enligt säljaren ska det vara en trollhassel? Är alla trollhasslar raka i grenarna?

Nu till var jag ska plantera denna?
Jag har tänkt mig att gräva en ny rabatt i lite halvskuggigt läge, men hur stor plats tar den?
Jag menar brukar den breda ut sig mycket?
Hur nära tomtgränsen vågar jag plantera den? På ena sidan är det en väg och åt andra sidan vår egen garageuppfart.

Trivs perenner att växa runt om?
Åsa, mälardalen zon 2
Trollhassel (Hamamelis) har aldrig skruvade grenar så jag tror nog att du har en ormhassel. Skälet till att ormhassel ofta kallas trollhassel i handeln är att de är danskodlade och på de danska skyltarna på växten står det ofta trollhassel på ormhasseln för så heter den på danska, trollhassel i danmark heter troldnød.
Elisabeth P
Ja då är det nog en ormhassel yes.gif . det spelar ju egentligen ingen roll - jag ville ha den med skruvade grenar och det har den ju, fast lite kul är det alltid att veta det räta namnet så thanks.gif för hjälpen.

Men hur hade du planterat den? Jag menar i förhållande till andra växter? Kan jag sätte den i en rabatt tillsammans med perenner?

Vågar jag plantera den en meter ifrån vägen (iof sig bara våra lilla gata, men ändå)?
Har förtått att den kan bli upp till två meter hög, men hur mycket brer den ut sig på bredden?
Åsa, mälardalen zon 2
Den största ormhasseln jag sett var nog uppåt 4-5m hög och lika bred (zon 1 skåne) så något mer än 2m lär den nog kunna bli. Jag hade behandlat den som en solitär växt och ja det går bra att ha lite skuggälskande växter under den. Jag hade placerat växten så man ser den från något fönster där man vistas mycket på vintern för ormhassel är ju finast på vintern, på sommaren är den ju inte så fin de knöggliga bladen påminner om kraftiga bladlusangrepp.
Elisabeth P
Oj då, sååå stor!!!
Trivs den bäst i sol eller skugga, om jag nu ska fundera ut en ny plats åt den?
Åsa, mälardalen zon 2
Hassel växer bra i sol till halvskugga.
Elisabeth P
Tack så mycket. Då ska jag fundera ut en lämplig placering åt den. Jag sökte på namnet som står på etiketten och visst är det en ormhassel jag har. Tänk så dum man är som inte söker direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon