CITAT (Vesna @ 29-04-2007, 23:12)

Men om zon 2 vid mälaren inte är samma som zon 2 i skåne. Varför då kalla båda för zon 2?! Då kanske jag trots allt ska skaffa mig en japansk lönn

Det är söderläge där jag ska ha den, lite skugga frammåt kvällskvistan från en björk som står bredvid, dock en aning blåsigt, men det blir det ändrig på när alla andra buskar växt upp

Tack för svaret!
för att dom har samma temperaturer men längden är inte det samma och mängden med dom lägsta temperaturerna .
kan skriva enkelt här
söder zon 2 : -15c en natt . resten av vintern : -5c och 3-10 nätter med -10c och några under -10c och ett par under -5c .
norr zon 2 : 14nätter med -15c. resten av vintern : 3-10 nätter med -10c och ett fåtal nätter med -5c och ett par med under -5c .
alltså bägge zonerna har -15c men den i norr har fler -15c och fler -10c och mindre nätter med -3c -5c , plus söder zonen har kanske plus på dagen +5c +3c medan norr zon 2 har färre dagar med +5c och fler dagar med -3c -5c än söder zonen har . men på kartan är dom samma för dom får samma temp . men vi som bor i zonerna vet att det är skillnad och som jag skrev zonerna är varmare så på kartan står det zon5 för det har varit zon 5 men nu när du vet vad du får på vintern så har du fått kanske zon 4 för klimatet är varmare . men kartan är inte uppdaterad så du är än zon 5 .
ja nu kanske jag krångla till det men det är enkelt egentligen