Vesna
Hej,

Jag bor på småländska höglandet som enl. alla konstens regler tillhör växtzon 5. Med andra ord samma växtzon som dalarna och norrlandskusten. Jag har funderat lite på detta smile.gif Oavsett vilket årstid jag ser på väderprognoser och snödjup etc så följer vi på småländska höglandet vårt "närområde". Vi har altså samma temperaturer och samma snödjup som hela resten av götaland borträknat skåne och västkusten. Så hur sjutton delar de då in växtxonerna? Det kan ju inte vara efter klimat? För vi har ju som sagt samma klimat som hela inre götaland. Så varför hamnar vi här en till två växtzoner högre? För i genomsnitt är det ju inte kallare?

Funderar på detta just för att det finns växter som jag gärna hade vela plantera. Jag är jättesugen på japansk blodlönn, men de är ju rätt dyra och jag vill ju inte att den ska dö för mig sad.gif Vad kan hända en växt som står i en zon eller två för högt (ja det västa är väl att en fryser). Växer den kanske dåligt eller vad får det för konsekvenser? Hur kan jag hjälpa dessa växter på traven? Kan man bereda marken så att den inte står blött under vintern och fryser. Eller borde jag ge upp om blodlönn, syrenbuddleja och övriga växter som bar tål upp till zon3?
Alexander-VG-zon3
zonerna börjar bli omoderna och har en gång i tiden varit kallare . med klimatet som blir varmare blir även zonerna varmare .

plus är det längden som gör och hur länge det är kalt som gör hur zonen är . zon 2 vid mälaren är inte det samma som zon 2 i skåne . plus kan man förbättra sitt mikroklimat såsom ( bra jord ,svarta stenar,skyddat från blåst och söderläge ) .

typ en zon 2 i söder kan ha en natt med zon 2 temperatur men resten av nätterna runt -5c , men en zon 2 lite mer norrut har kanske flera nätter med zon 2 temperaturer och resten av nätterna runt -5c -10c plus en längre vintern än den söder zon 2 . men ändå har dom bägge samma lägsta temperatur .
Vesna
Men om zon 2 vid mälaren inte är samma som zon 2 i skåne. Varför då kalla båda för zon 2?! Då kanske jag trots allt ska skaffa mig en japansk lönn smile.gif Det är söderläge där jag ska ha den, lite skugga frammåt kvällskvistan från en björk som står bredvid, dock en aning blåsigt, men det blir det ändrig på när alla andra buskar växt upp smile.gif

Tack för svaret!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Vesna @ 29-04-2007, 23:12) *
Men om zon 2 vid mälaren inte är samma som zon 2 i skåne. Varför då kalla båda för zon 2?! Då kanske jag trots allt ska skaffa mig en japansk lönn smile.gif Det är söderläge där jag ska ha den, lite skugga frammåt kvällskvistan från en björk som står bredvid, dock en aning blåsigt, men det blir det ändrig på när alla andra buskar växt upp smile.gif

Tack för svaret!

för att dom har samma temperaturer men längden är inte det samma och mängden med dom lägsta temperaturerna .

kan skriva enkelt här

söder zon 2 : -15c en natt . resten av vintern : -5c och 3-10 nätter med -10c och några under -10c och ett par under -5c .

norr zon 2 : 14nätter med -15c. resten av vintern : 3-10 nätter med -10c och ett fåtal nätter med -5c och ett par med under -5c .

alltså bägge zonerna har -15c men den i norr har fler -15c och fler -10c och mindre nätter med -3c -5c , plus söder zonen har kanske plus på dagen +5c +3c medan norr zon 2 har färre dagar med +5c och fler dagar med -3c -5c än söder zonen har . men på kartan är dom samma för dom får samma temp . men vi som bor i zonerna vet att det är skillnad och som jag skrev zonerna är varmare så på kartan står det zon5 för det har varit zon 5 men nu när du vet vad du får på vintern så har du fått kanske zon 4 för klimatet är varmare . men kartan är inte uppdaterad så du är än zon 5 .

ja nu kanske jag krångla till det men det är enkelt egentligen
Bee
Ursäkta att jag stjäl tråden och ändå inte - Jag menar det här med zon är väldigt intressant.

Det du säger Flaxss är väldigt viktigt. Temperatur över tiden är mer intressant än det som fås fram på annat sätt, sk glädjekalkyl.

Jag tror att det finns fler microklimat än man är medveten om. De stora nationella kartorna kan man nog bara ta som en inriktning, inte som "absolut". Det är i alla fall min erfarenhet. Jag skulle motse en mer detaljerad zonkarta. Närhelst man vill förnya sin trädgård så är det här med Zon viktigt och man känner sig som en total novis. Antingen blåser det där jag bor eller så kanske det är väldigt varmt och rätt vindstilla. Hursom helst så är det bra och viktig att veta, speciellt när man går iväg till en plantskola och bara möts av tomma ögon när man frågar om zoner!
Bee
Flaxss: du hann förtydliga ännu bättre medan jag bara funderade!
Alexander-VG-zon3
här gjorde jag om ''zonerna'' så att du ser hur jag menar ( denna karta är bara en spekulation )

Åsa, mälardalen zon 2
Och de svenska växtzonerna är egentligen framtagna för fruktträd, det var ju enbart fruktträd man studerade när man tog fram zonkartan så för en hel del andra växter kan zonerna stämma ganska dåligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-04-2007, 23:42) *
Och de svenska växtzonerna är egentligen framtagna för fruktträd, det var ju enbart fruktträd man studerade när man tog fram zonkartan så för en hel del andra växter kan zonerna stämma ganska dåligt.

jo det är med sant , perenner och små buskar och ja allt som täcks av snön klara sig oftast långt norrut .

därför man får dom så kallade ''skatboet'' . vi säger en som bor i zon 4 och planterar en zon 1-2växt där en buske då . snön blir 2m hög och busken är 4m hög . allt som va ovanför snön dör och det som är under snö ytan klara sig utan skador . sen när våren kommer har busken blivit beskärd av kylan och förgrenar sig där snön ytan va . och det kallas oftast för skatbo .
detta gör att jag kan odla fikon,granatäpplen utan skydd fast jag är i en kall zon 1 och en varm zon 2 . och om vi tar upp fikonet igen och även vanliga perenner . när rötterna har sökt sig ner till den frostfria zonen så får dom aldrig frost och kan då komma igen till våren . så gör fikon i skåne då dom under hårda vintrar fryser helt veck ända ner till mark ytan .
Vesna
Hej,

Tack för disskussionen!! Väldigt intressant! Dock måste jag ändå påstå att det är missvisande. Om zon 2 norr har fler minusgrader i snitt per år än zon 2 söder, så varför ens kalla det för zon 2? Då kanske med andra ord zon 2 norr, har fler minusgrader i snitt än zon 5 i småland. Då borde man ha fler zonindelningar beroende på snitttemperatur? Ja, ja........det får förbli ett mysterium, men jag har iaf bestämt mig för att testa en japansk lönn wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Vesna @ 30-04-2007, 14:12) *
Hej,

Tack för disskussionen!! Väldigt intressant! Dock måste jag ändå påstå att det är missvisande. Om zon 2 norr har fler minusgrader i snitt per år än zon 2 söder, så varför ens kalla det för zon 2? Då kanske med andra ord zon 2 norr, har fler minusgrader i snitt än zon 5 i småland. Då borde man ha fler zonindelningar beroende på snitttemperatur? Ja, ja........det får förbli ett mysterium, men jag har iaf bestämt mig för att testa en japansk lönn wink.gif

växterna klara det så länge det inte under stiger zon 2 gränsen . växterna skiter i vilket om det är 10nätter med -15c eller 1natt med -15c därför är bägge zon 2 . men länden och mängden med -15c gör skillnad i zonerna och även gör att man kan testa zon 1 växter i söder zonen 2 som annars inte skulle palla norr zon 2 . för i söder behöver den zon 1 växten bara klara av en hård natt och resten av nätterna zon 1 men i norr zon 2 behöver växten kämpa för livet flera flera nätter . men som jag skrivit innan är dom bägge zon 2 men samma lägsta temp . vill man göra det enklare så kan man dela in zonerna i söder och norr zon av samma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon