Jag är nybliven villaägare med trädgård på 4000kvm. Ca 600kvm av tomten har varit hästhage men på senare tid växt igen med sly och buskar. Nu är detta borta och vi har plöjt upp allt med jordfräs, två gånger. Meningen var att sätta gräs men vi har fått rådet att först sätta potatis i sommar och så gräs i höst istället, för att gräset ska bli bättre. Någon som har en teori på varför det är så?
Framför allt så undrar jag var man köper så mycket sättpotatis som jag antar att jag behöver? Granngården?
Jag är medveten om att det blir mycket jobb. Jag får väl sätta upp en skylt :"självplock", när potatisen är klara... hihihi
Tack för mig!
Dansan
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2007, 09:33
Tja många tror att man kan kväva ogräs med potatis så det kanske är därför du fått det rådet, tyvärr funkar det inte om man inte går ut och ogräsrensar och kupar potatisen för då stör man ogräset hela tiden.
Annars kan man ju köpa lite större påsar med sättpotatis men ja du måste nog köpa en hel del för att täcka såpass stor yta. Hur mycket skörd du får beror på hur många som knäpparlarverna gör gångar i, om ytan man gjort iordning var gräsbevuxen brukar det finnas gott om knäpparlarver i marken och de gillar potatis.
Tack Åsa!
Jag fick nyss tag i en återförsäljare som rekommenderade andra grönsaker också. Det blir ett heltidsarbete i sommar alltså. Jag ser fram emot att se det växa.
En fördel med att så gräset på hösten är ju att luftfuktigheten är högre då och gräsföret brukar gro mycket bättre än på våren. Och jag kan också se en fördel att man verkligen försöker rensa bort så mycket ogräs som möjligt innan man sår gräs, men mycket jobb blir det! Har man dessutom inte rensat bort ogräsrötterna innan man fräste, så har man istället slagit dem i bitar, ock på så sätt förökat dem!
Preussen
30-04-2007, 15:03
lökodling är även det en bra odling att ha om man vill ogräsrensa. bra avstånd mellan plantorna gör att man lätt kommer åt ogräset men som sagt, det är som tur är inte arbetsfritt.
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2007, 15:07
Kanske någon/några pumpaplantor?? en planta brukar ju kunna täcka många kvm och det massiva bladverket brukar kunna konkurrera ut en hel del ogräs (+andra växter, så plantera inte för nära de grönsaker du vill ha)
Ska man sätta potatis kan man ta en sort som exempelvis Blå Kongo. Den växer mycket kraftigt, med stort och rejält (och vackert) bladverk, med finfina blommor.
Blir rätt dyrt att köpa så mycket sättpotatis, om ni ändå ska ha gräs där kanske ni lika gärna kan köra med matpotatis, tusan vet.
Fast, köper ni sättpotatis i 25kg-säckar (kanske finns på Granngården? Annars har jordbruksbutiker det) blir det mycket billigare än de 2kg-påsar man hittar i trädgårdsbutiker.
Sätta potatis över hela området blir jättejobbigt...fast sätta något annat blir nog ändå jobbigare (undantaget gräs etc som man kan kasta ut nävevis). Möjligen kan ni sätta jättemycket potatis och sen bjuda in grannarna att skörda gratis. Alternativt vara med och plantera också. Kan bli trevligt kanske.
JennyXan
07-05-2007, 18:45
Jag har för mig att det står i någon av mina trädgårdsböcker om hur man skapar nytt trädgårdsland genom att odla potatis. Såvitt jag minns så lade man potatisarna på marken, täckte med mängder av halm eller annan liknande täckning, och så får man potatisar samtidigt som ogräset kvävs. Eller något sådant, jag kan bläddra lite om du vill.
/Jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.