Alba
Änglatrumpetens blad har små hål lite här och där.
En del blad har som genomskinliga fläckar.

Har sökt igenom men hittar inga djur men något är det ju, men vad ?
Gillan
Vad exakt det är som äter på dina Änglar kan jag inte svara på, men det där är ett mycket vanligt problem med dem. Så här svarade jag Biggan förra året. Kanske du och andra kan ha nytta av det:

För ett par år sedan var det ett in-
slag i Gröna Rum som handlade om våra kära Änglar.

Gunnel var och hälsade på en konstnär som heter Roger
Axelsson och bor i Gråbo. Han had Änglar i stort sett överallt.
Och alla var fantastiska. Därför skickar jag vidare hans uni-
versalmedecin för Änglar.

Plock bort alla fula blad och spraya den med en lösning
bestående av:

2 kapsyler grönsåpa
1 kapsyl
rödsprit
1 liter vatten.

Spruta överallt, även i jorden.
Jag har änvänt lösningen och tyckte den fungerade toppen-
bra.

Han använde tom högtryckstvätten ohmy.gif blink.gif laugh.gif laugh.gif

Lycka till, Håller tummarna för dig/er wub.gif

Högtryckstvätten använder jag alltid till Änglarna nu för tiden och kan lova att de inte tar skada om man bara tänker på att inte ha det hårda trycket på naughty.gif
Arthur
Jag brukar använda endast såpa+ vatten men ska nu lägga till rödsprit.
Det kanske även kan fungera på andra växter som inte skall inmundigas!
Åsa, mälardalen zon 2
Fast alla fläckar på bladen är ju inte ohyra, änglatrumpeter får ex. lätt brännskador på bladen tidigt på säsongen som kan stämma in på beskrivningen av problemen. +Många av ohyrorna på änglatrumpet lär inte dö av såpsprit som måste träffa en insekt för att täppa till luftvägarna på insekten.
Alexander-VG-zon3
när jag sätter ut min i söder direkt så brukar alltid bladen bli gula och vissna bort men nytt grönt kommer igen när den vant sig .
så vänta och se vad som händer med bladen
Gillan
Fast nu var det ju inte fläckar och gula blad det handlade om, utan nåt som äter hål på bladen.

okej, det var vistt fläckar också tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gillan @ 04-05-2007, 20:21) *
Fast nu var det ju inte fläckar och gula blad det handlade om, utan nåt som äter hål på bladen.

okej, det var vistt fläckar också tummenupp.gif

ahh hålen med ja dom glömde jag bort , kanske prova provado hmm?? vet inte va det kan vara för hål
Åsa, mälardalen zon 2
Solfläcksskador som torkar in + födsloskador ser ibland ut som hål, så allt är inte ohyra eller sjukdomar.

Kanske någon bild skulle behövas för att kunna se exakt vad det är?
Gillan
Får se om jag lyckas få med bilden nu. Den är inte min, men en annan odlaits, sen förra sommaren. Och detta är i alla fall vad jag menar med att bladen är " ätna ". Kanske inte alls samma som Alba menar. Men det här kan sprida sig över hela Änglatrumpeten med raketfart om man inte gör nåt åt det. Min erfarenhet är att rödsprit/såpa/vatten-lösningen fungerar bättre än något annat jag testat innan ( och nåt borde det ju vara, annars skulle ju lösningen inte hjälpa antar jag? ) tummenupp.gif . Sen kan självklart andra ha helt andra erfarenheter yes.gif

Cilla
Jag får också allsköns ätgnag och skador på Änglatrumpeternas blad, men de brukar med bevattning och nässelgödning eller annan komma igen så snabbt att jag inte oroar mig längre. Minerarlarver (som jag tror det är någon form av) brukar göra gångar i bladen, sedan kommer det jag tror är sniglar eller någe och så svarta små prickar efter avföringen på någon som precis som på bilden föredrar de unga bladen och sedan kommer lössen. Ändå kommer trumpeterna på sensommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det påminner om tvestjärtskador de brukar gilla att tugga lite i unga blad på änglatrumpet (de är nattaktiva), de är dock inga större skadegörare och det faktum att de även gillar att äta bladlöss gör ju att man kan tolerera dem. Änglatrumpeten klarar av lite bladskador utmärkt.
Biggan_
Käre tid! Jag hade alldeles glömt bort den här tråden Jag gråter (jag skyller på min sambos njurtransplantation!)
Jag gjorde som Gillan skriver, plockade bort alla angripna blad och använde såpspritlösningen, och det fungerade!
Den blommade rikligt men väldigt sent, fast det gjorde inte så mycket för hösten var varm och fin.
Tack Gillan för tipset! thanks.gif
I år skall jag vara mer uppmärksam så jag hinner handla i tid för det var inte speciellt snyggt när så många blad var avplockade!
Myrmedel och högtryckstvätt använde jag aldrig, det behövdes inte!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-05-2007, 22:17) *
Jag tycker det påminner om tvestjärtskador de brukar gilla att tugga lite i unga blad på änglatrumpet (de är nattaktiva), de är dock inga större skadegörare och det faktum att de även gillar att äta bladlöss gör ju att man kan tolerera dem. Änglatrumpeten klarar av lite bladskador utmärkt.

det hände mina sådder förra året dom tuggade is sig halva växten nästan , tror jag frågade här inne och nån sa det va tvestjärtar .
men min överlevde och blev 1m hög den sommaren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon