Full version: Litchi
mogge92
Jag har hittat en butik som säljer litchie träd biggrin.gif enligt företaget är träden ca 3 fot stora, men hur stort/långt är 3 fot? Ja och sen att den ger frukt varje år är jui inte någon nackdel heller precis biggrin.gif Ja, priset för denna läckerhet då? 55 pund inklusive frakt!! det är ca 750 kr:O Ja då är frågan: ska jag köpa detta träd? Den kostar en hel förmögenhet i Mina mått mätt( för en 14 åring:P) MEn efter konfermationen har jag fått rätt så mycket pengar tongue.gif Litchie
Marlene z v
Jag vet tyvärr ingenting on Litchie, men en fot torde vara lite drygt 30 cm.
mogge92
ok så då är trädet 90cm:D litchie är ju en underbar frukt, om man skulle kunna få ett fruktbärandeträd; vore det inte underbart?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan nog bli mer än 55 pund, det står på hemsidan:

"Please note. The prices for plants listed on this website include postage for UK delivery only. For countries outside the UK please contact us for delivery arrangements.
Prices and regulations vary widely depending upon destination and type/size of consignment"

så jag gissar att den där Litchiplantan som kostar 55 pnd enligt hemsidan kan bli dyrare ifall man ska betala frakt utöver det
mogge92
ojsan:O cirka 70pund då
Fenja
Dessutom är litchi lätt att dra upp själv från kärna, men jag vet inte hur lång tid det tar innan det bär frukt...
Mvh
Fenja
mogge92
ca 10 - 15 år tongue.gif har dock själv aldrig lyckats med frösådd sad.gif
Hannifer
Om du kan övervintra trädet, tycker jag att du ska köpa det. tummenupp.gif Du verkar ju vara väldigt intresserad av exotiska växter, så varför inte? Du kunde ju hitta betydligt dummare saker att köpa för pengarna, menar jag. Kul med någon som är så ung, och odlingsintresserad.
mogge92
Ja, jag funderar på det yes.gif men får se om pengarna räcker till. I år ska jag också köpa persika bonanza, kiwi, bornholmsfikon, vindruva zilga tongue.gif Så det blir mycket köpa tongue.gif just nu har jag apelsin kiwano (2 stora plantor), johannesbrödträd, Passionsfrukt och papaya (små plantor med 3 blad) , mango 2 rätt så små plantor samt pepino. Ett träd som jag länge velat ha är just litchie. Men då är frågan om det verkligen bara finns att köpa i england? Och i såfall Tänk om plantan dör under resan från england? Ja jag måste säga att det är väldigt intressant iallafall, får som sagt se om jag kan skaka fram lite pengar. Tänkte ha den i växthuset över sommaren och under vinterhalvåret planerar jag att köpa en 400w högtrycksnatrium som jag kan ha mina exotiska växter under.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du inte har något kyligt ställe att övervintra Litchin tycker jag du ska avstå från denna växt den vill ha ganska sval vinterförvaring och den brukar behöva mellan 100-200 timmar kyla (runt kylskåpstemp) för att blomknoppar överhuvudtaget ska bildas. Litchi är lövfällande och vill gärna ha en viloperiod precis som äppelträden.

http://www.crfg.org/pubs/ff/lychee.html
mogge92
hur svalt då? kan fixa 8-12 iaf...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon