scorpan
Jag har en kompis som är väldigt ofta hos mig.
Han är både diabetiker och allergisk mot laktos.....
finns det någon som har bra recept på laktos och sockerfritt?
Tack på förhand.

kramisar/scorpan
KURT
Inga recept. Men man bör se upp med mjölk. Antingen är man allergisk mot mjölkprotein (kan vara allvarligt), eller så kan man inte bryta ned laktos (mindre allvarligt). Och man bör vara nog med att skilja dem åt, eftersom konsekvenserna vid misstag kan bli mycket olika..

Man är altså inte allergisk mot laktos.
emas
Laktosen är relativt lätt att komma runt. Finns bra varianter på mjölkprodukter - så kan du använda dina vanliga recept. Finns laktosfri mjölk. Många sorter smakar lite extra sött, men tex den som kommer från Valio smakar som vanlig mjölk. Finns även laktosfritt margarin - leta efter blåaktigt paket. Sen kan mjölk ibland bytas ut mot t ex havremjölk. Glass finns också laktosfritt - oatly är baserad på havre och tofuline på soja.
Men, kanske ska du inte satsa på kakor och glass till din vän med diabetes ... tror jag överlåter råden kring mat för diabetiker till någon annan smile.gif

Om du letar efter mjölkfria pålägg fungerar ju salami, skinka, kalkon osv från charkdisken. Men även makrill i tomatsås, tahini (sesampasta), kavjar (dock ej den randiga), tomat, gurka, sallad, päron (skiva som tomat), rivna morötter/äpple ...

Många laktosintoleranta tål lite laktos och klarar vissa mjölkprodukter bättre (t ex ost, yoghurt) och sen finns tabletter på apoteket som gör att många kan äta laktos om de tar en tablett. Kolla med din kompis vad som gäller för henne/honom.

emma
scorpan
Tack så mycket!
Jag är van vid att alla äter allt och hamnade därför nästan i panik tillstånd när min nyfunna kärlek är laktosintolerant och diabetiker....

Ska se vad jag kommer på. Ska lägga in ett recept jag använde i helgen som han bara storälskade!
Kram på er
emas
Hej igen

Kom på - det finns ju en webbsida med recept som är kategoriserade för olika allergier/intoleranser/överkänsligheter. Kolla här www.allergimat.com/receptkategorier.asp.

Finns även lite att läsa på celiakiförbundets hemsida. Celiaki är glutenintolerans, men de har även info kring laktos, mjölk och soja.

Ha det gott med nyfunna kärleken smile.gif
Eva-Helene
CITAT (emas @ 04-05-2007, 13:47) *
Hej igen

Kom på - det finns ju en webbsida med recept som är kategoriserade för olika allergier/intoleranser/överkänsligheter. Kolla här www.allergimat.com/receptkategorier.asp.

Jag hittade precis den här tråden och ÅHH vad glad jag blev för det här tipset! yahoo.gif
Kattgräs
Varför inte fråga vännen hur det fungerar med olika ätbara saker? smile.gif

Det beror lite på vilken sorts diabetes vännen har, typ 1 (insulinberoende) eller typ 2 ("insulinresistent").

En diabetiker med typ 1-diabetes behöver en liten mängd socker precis som alla andra, men i kontrollerade former eftersom deras kropp inte själv kan slå av och på insulinproduktionen som behövs för att ta hand om sockret i blodet. Behandlingen går ut på att få så jämn blodsockerkurva som möjligt med hjälp av insulintillförsel utifrån (spruta eller pump), kontroll över vad man stoppar i sig och kontroll över hur mycket man rör på sig under dagen.

Tumregler:
- laktos, fruktos, glukos, sackaros fungerar precis som "vanligt" socker, dvs går ut i blodet snabbt
- sirap och honung är också socker
- stärkelse, vetemjöl, jasminris, potatismos mm, går också snabbt ut i blodet eftersom det är ganska enkelt för kroppen att bryta ner kolhydraterna till lättillgängligt socker
- fibrer, fett och proteiner gör att sockret går ut långsammare i blodet
- kroppsaktivitet kan betyda att det behövs mindre insulin eller fler kolhydrater (socker)

Det finns en del "sockerfria" kakor som innehåller massor av vetemjöl, vilket inte är så bra. Det gäller att läsa på förpackningen och prova sig fram.

Så ett tips:
För familjens typ 1-diabetiker fungerar chokladbollar (havregryn, margarin, socker, kallt kaffe, kokosflingor - inte pärlsocker!) bra, liksom kanelbullar gjorda som grahamsbullar med lite mindre socker i och absolut inget pärlsocker ovanpå.
Thuss
Hej!
Jag är också laktosintollerant. Det finns faktiskt laktosfria alternativ till det allra mesta i affären. Det enda som är bökigt är att hitta "färdigrätter" och halvfabrikat.. Så det gäller att laga det mesta själv. Vilket är bra eftersom du också måste tänka "diabetiskt".
Nyttig mat, inte för fett, inte för sött, på bestämda tider, är en enkel tumregel. (Enligt mig.)
Lycka till! smile.gif

//Thuss
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon