Kat
På det här forumet verkar det verkligen krylla av kreativa trädgårdsentusiaster med helt otroliga trädgårdar. Det får mig att fundera över hur det kan vara så fattigt i majoriteten av svenskarnas trädgårdar. En garageuppfart, en gång till dörren, en plan gräsmatta och ett par buskar verkar vara standard. Möjligen har man anlagt en rak, trist rabatt intill kåkens sidor eller intill trädgårdsgången och lagt till ett fruktträd, men sedan verkar det vara stopp.
Varför bor dessa människor så att de ens HAR en trädgård, brukar jag fundera över.
Var har ni gömt alla de fantastiska trädgårdar som NI jobbar i?
catlady
De tråkiga trädgårdar du pratar om tillhör ofta heltidsarbetande småbarnsföräldrar. De har inte tid att bry sig om trädgården, men vill bo i ett barnvänligt område med lite lagom natur. Då blir det så där.
Vackra kreativa trädgårdar tar mycket tid. Många har inte sådan tid förrän de blir pensionärer, eller så tillhör de trädgårdarna de få som har turen att inte behöva arbeta så mycket, eller så arbetar de med något som har med trädgård/natur att göra.
Det finns ju de som tycker att vi här inne på odla är helt galna, och att det finns tusen andra viktigare saker att göra med sitt liv... crazy.gif
Limeblossom
Jag håller med! Dom flesta trädgårdar är skittrista...så även min än så länge smile.gif Även om man inte har tid så finns det ju roligare alternativ på både utformning och växtval....
zaaritha
Vår är ganska trist; om man ogillar vildvuxen trädgård!
Jag har svårt gräva o greja på grund av all värk, tyvärr.
Men; vi har mycket växter, ändå--fast de inte växer "i rader", precis..........
myy
Sedan är det ju en ekonomisk fråga, så även om man vill, kan det vara svårt att genomföra. Vi har tex bott i vårt hus i över tre år. Trädgården är 2000 kvadrat och hade EN rabatt på 10 kvadrat då vi köpte huset. I övrigt bara några 15 meter höga träd och noll dränering. Nu finns några fruktträd, några bärbuskar, kryddor, några rosor och sommartid lite grönsaker. Planer på mer finns om/när pengarna räcker till...
Ciczi
Pengar är också en viktig fråga i det här med trädgårdar. Det kostar en del (mer eller mindre) beroende på hur man gör men vissa saker är svåra att byta till sig. Småplantor och perenner kan man ju dela och byta till sig men vill man ha träd och fruktbuskar så är det nästan bara inköp som gäller.

Ciczi
Kat
Visst är det dyrt - och visst tar det tid. Men vad har man en trädgård till om man inte använder den?
Numera ser jag sällan någon vistas i dem alls, här i kring. Om någon någon gång är ute, så är det för att springa efter gräsklipparen.
Sitter alla vid sina datorer HELA tiden, eller vad står på?
Hannifer
Ja, gud vad det finns tråkiga trädgårdar! Man ser dem varje dag: thuja och rhododendron för hela slanten... Har folk ingen fantasi??? rolleyes.gif
Lillja
Vi är ju olika vi människor o tur är väl de, smaken är ju
olika en del vill ha naturtomt en del vill ha bara roser så
man ska väl inte tycka att det år tråkigt utan tycka aha
de vill ha de så, bara för att man köper hus så tror man
att de gillar att odla men så är det nog inte.
Cassandra
CITAT (Ciczi @ 01-05-2007, 09:40) *
Pengar är också en viktig fråga i det här med trädgårdar. Det kostar en del (mer eller mindre) beroende på hur man gör men vissa saker är svåra att byta till sig. Småplantor och perenner kan man ju dela och byta till sig men vill man ha träd och fruktbuskar så är det nästan bara inköp som gäller.

Ciczi

Det handlar enbart om prioriteringar. Själv köper jag mycket hellre ett fruktträd än en flaska whiskey, de kostar ungefär detsamma. Godsaker köper jag aldrig heller. Många Svenssons lägger massor av pengar på alkohol, chips, fikabröd och godis varje år. Saker som går rakt igenom kroppen. Ett körsbärsträd (t ex) kan man njuta av under jättelång tid.
Tesa
Jag har kommit på en sak...det FINNS faktiskt en massa människor som är fullständigt ointresserade av trädgård -fear-.gif
..som bara har trädgården som ett ställe att vistas i när det blir för trångt inomhus..som vid bollspel eller storkalas..
..och vet ni...om man går in och söker grupper på MSN så finns det nånstans där de vanligaste intressena är listade och där finns inte ens trädgård med...hur nu det kan vara möjligt... no.gif
Ewa L
Jag tror också det handlar en hel del om rädsla.
Många tror att det tar jättelång tid att sköta perennrabatter. Åtminstone låter det så när de tittar på min tomt. "Oj, vad mycket du har att sköta om!" Att det tar betydligt längre tid för dem att klippa gräset, det fattar de inte.

Alternativt rädsla typ; "jag skulle aldrig kunna klara av att ha så där många växter. Jag skulle bara ta livet av dem. Jag kan ingenting."
Carl
Hi!
Själv bor jag i Skåne när vattnet. Är intresserad av trädgård men naturen sätter stopp för mitt intresse. Ett par gånger per år sveper stormen in och täcker allt levande med salt. Allt grönt skadas kraftigt. Tråkigt men salt (sant) happy.gif . Så jag hör väl till skaran tråkiga tomter. Kan hålla med om att vackra trädgårdar lyser med sin frånvaro totalt.

Jag tror att vi pga av våra lutheranska uppfostran inte kan släppa loss vår inneboende kreavitet. Vi är vana att inte skilja oss för mängden. Därför blir våra trädgårdar som dom är. Raka linjer över allt. Rabatter längs husen. Äppel träd i rad. Raka gångar osv.
Allt väl ansat som om det vore en operations sal. Trist trist.

Tror egentliggen inte att måste lägga ner mycket pengar/ år för att få en härlig trädgård.

Kikka
Min trädgård är jättetråkig!!
Det finns det massor av olika anledningar.
Det här blir 3:e sommaren jag har den. Första gick åt att rensa och se vad som fanns. De förra ägarna verkar inte ha gjort ngt överhuvudtaget här.
Andra gick åt att leka, experimentera och förälska sig i allt man såg på plantskolorna (jag kan inget om trädgårdsskötsel egentligen).
I år.. har jag lite mer hum om vad jag vill och förstår att jag faktiskt måste planera lite också.
Jag har en 6-åring och jag vill inte att hon ska behöva gå och vara försiktig hela tiden så det är en aspekt att tänka på också.. hon och kompisarna behöver plats för sina vilda lekar. yahoo.gif
Sen behöver jag tid och pengar. På ngt sätt måste jag lura sambon till att hjälpa till lite också. Han är totalt ointresserad, men ska tycka till när jag väl håller på blink.gif
Och så gäller det att ta sig i kragen.. blir så matt av att tänka på hur mkt som egentligen "borde" göras, så det många ggr stannar där. blush.gif

Och så har jag en granne som är pedant med sin trädgård.. dit kastar jag måååånga längtande blickar.. får njuta av hans fina trädgård tills jag kommit iordningn med min egen.
Sailor Pluto
CITAT (Ewa L @ 02-05-2007, 10:17) *
Jag tror också det handlar en hel del om rädsla.
Många tror att det tar jättelång tid att sköta perennrabatter. Åtminstone låter det så när de tittar på min tomt. "Oj, vad mycket du har att sköta om!" Att det tar betydligt längre tid för dem att klippa gräset, det fattar de inte.

Alternativt rädsla typ; "jag skulle aldrig kunna klara av att ha så där många växter. Jag skulle bara ta livet av dem. Jag kan ingenting."

Dät tror jag att du slog huvudet på spiken smile.gif !

Virriz
CITAT (Sailor Pluto @ 02-05-2007, 13:12) *
Dät tror jag att du slog huvudet på spiken smile.gif !

Jag tror också att det är rädsla, för en gräsmatta "vet man vad det är"... Eller nåt...

Men även att det tar tid och kostar pengar. Min trädgård till exempel kommer ju inte bli så där lummig och fin och perenn och gammaldags förrän om ett par år, dels pga av att den är jättestor, och dels pga att det ju tar lite tid för växterna att bli stora och kralliga och fina.
estet
Härikring är det vanligt att man bor i hus för sin hobbys skull; att ha ett rejält garage att meka i, eller yrke; kör traktor, lastbil osv. Sen kommer trädgården på köpet. smile.gif
lena:-)
Men det är ju så här att vi bor i hus och lägenheter men vissa av oss är inte ett uns intresserade av heminredning eller liknande...bara bor...sammma med trädgård, en gräsmatta och två buskar som står förskrämda i ett hörn bara finns där precis som den gamla tevesoffan som man inte bytt ut sen man satte bo....?

tillägg:eller som med bilen, jag är inte ett dugg bilintresserad men jag har bil för behovet att åka med den ibland..Har däck till den, tvättar den ibland, vill bara att den skall finnas och starta när jag behöver den...om den har si eller så tillbehör, extrautrustning, prestanda mm mm..tja...det är inte min grejj alls. Grannen tycker nog att jag är slapp och obryig om min bil som inte ordnar och fejjar med den...
olgak
Hehe, jag reflekterade över detta också, när jag besökte landet i Uppland. Mycket tråkiga trädgårdar! Jag tror som många andra, att bor man på landet, så finns det liksom inte så mycket att välja på. Man bor i hus, punkt. Med trädgården gör man bara det allra nödvändigaste i form att av klippa gräs, och ser den mer som ett bihang till huset, en avställningsyta och ett ställe där ungarna kan leka. Kanske har man några fruktträd, bra, då käkar man äpplen.

Sen tror jag de som pratar om bristande kunskap också är lösningen på spåren smile.gif. Det faller faktiskt inte alla in att ta reda på saker. Man gör som man tror, som mormor gjorde, som man "alltid har gjort". (Detta gäller f ö även designen av trädgården biggrin.gif.) Vi som kommer till odla är ju kunskapshungriga, vi läser, frågar, experimenterar och tar till oss nya rön. Men som sagt, det faller inte alla in.

Ändå håller jag med trådskaparen om att det är lite mystiskt i botten på detta problem med de tråkiga trädgårdarna. Människor som lägger ner ändå rätt mycket tid på att sköta sin trädgård, och sen tillbringar mycket tid med kaffedrickande, solande och lekande i sin trädgård, som kanske t o m odlar grönsaker, men - som ändå inte riktigt gör något av den! Detta är ett mysterium ändå. I stället för att tänka till och vara rationell, fixa till en yta så att den blir lättskött och vacker och sen gå vidare till nästa, så ägnar man sig bara åt "damage control" och planlöst plottrande (typ sätta ut självsådda plantor här och var, några penséer och någon halvful växt man fått i "present"). Det har jag svårt att förstå.
Magdis
Kat, hur ser din trädgård ut då? *nyfiken*
Bee
CITAT (lena:-) @ 02-05-2007, 14:40) *
Men det är ju så här att vi bor i hus och lägenheter men vissa av oss är inte ett uns intresserade av heminredning eller liknande...bara bor...sammma med trädgård, en gräsmatta och två buskar som står förskrämda i ett hörn bara finns där precis som den gamla tevesoffan som man inte bytt ut sen man satte bo....?

tillägg:eller som med bilen, jag är inte ett dugg bilintresserad men jag har bil för behovet att åka med den ibland..Har däck till den, tvättar den ibland, vill bara att den skall finnas och starta när jag behöver den...om den har si eller så tillbehör, extrautrustning, prestanda mm mm..tja...det är inte min grejj alls. Grannen tycker nog att jag är slapp och obryig om min bil som inte ordnar och fejjar med den...

Det var väldigt bra liknelser du beskrev! Visst är det så att man inte alltid utnyttjar sina tillgångar så optimalt som andra tycker att man skall göra!

Sen tackar jag för det fyndiga ordet "obryig" bravo.gif Mycket bra, lättförstått och användbart!
Malvia
CITAT (lena:-) @ 02-05-2007, 14:40) *

Många här i trakten ( spec. båtälskare) skakade rejält på huvudet åt ägaren till en lyxbåt värd minst 1,5 miljon, struntade i att ta upp den i höstas och i mars så sjönk den!

varför ha båt om man inte bryr sig om den!

Min far lider när jag kommer med min skitiga bil (bor på landet) och jag lider när jag ser hur han delvis missköter sin trädgård, och krukväxter.

emmas matte
Hej. min trädgård är inte värd namnet en gång. Men jag gräver lite här och sätter lite där. Här finns ingen trädgårdsarkitekt. Men jag har roligt medan jag håller på.Jag tycker att var och en får göra vad de vill med den tova de har. Om man vill ha det perfekt så kanske någom annan tycker att det liknar inget, smaken är ju som bekant delad. Jag tror att de flesta vill ha trädgårg för att slappna av i.Påta i landen eller ligga i en solstol, det kvittar lika,bara man trivs,eller
Kat
Självklart ska man använda trädgården som man vill. Det jag funderar över är mer varför man skaffar sig en trädgård om man varken vill pula i den eller vara i den?

Och var alla de inspirerande trädgårdana är bland alla tråkiga, förstås smile.gif
anna_rispan
CITAT (Malvia @ 03-05-2007, 10:23) *
Många här i trakten ( spec. båtälskare) skakade rejält på huvudet åt ägaren till en lyxbåt värd minst 1,5 miljon, struntade i att ta upp den i höstas och i mars så sjönk den!

varför ha båt om man inte bryr sig om den!

Min far lider när jag kommer med min skitiga bil (bor på landet) och jag lider när jag ser hur han delvis missköter sin trädgård, och krukväxter.

Men att förstöra en båt värd 1,5 miljoner är väl kapitalförstöring på hög nivå. Värre än om man glömmer en enkel roddbåt i. Hjälp! Till o med jag hade skakat på huvudet o jag har ingen båt alls.
Jag skulle nog skaka på huvudet om nån ställde en svindyr bil i en salt hög hela året också. Men om det var en gammal rostig sak från början som bara var värd skrotpremien skulle jag inte bry mig lika mycket.

Angående Kats fråga. Hur många procent av Sveriges befolkning räknar trädgård som sitt största intresse?? Det kanske inte är så himla många ändå...smile.gif
Dessutom har jag hört kommentarer om en trädgård som det lagts ner enormt mycket tid o kraft på. Kommentaren var. "nej jag blev inte imponerad!"
Det kan vara svårt tro jagatt se vad som faktiskt lagts ner när det gäller tid o kraft.
Kat
CITAT (anna_rispan @ 04-05-2007, 08:45) *
Det kan vara svårt tro jagatt se vad som faktiskt lagts ner när det gäller tid o kraft.

Men har ju olika smak, det kan vi inte komma ifrån, men om man nästan bara får de känslorna, då kanske man lagt kraften på fel saker?
anna_rispan
CITAT (Kat @ 04-05-2007, 09:21) *
Men har ju olika smak, det kan vi inte komma ifrån, men om man nästan bara får de känslorna, då kanske man lagt kraften på fel saker?

Hur menar du nu?? Jag känner inte så för min egen del. O vad andra käner för min odlingslott spelar ju ingen roll. Nej jag förstår inte vad du menar för känslor nu.
t955i
Jag ser faktiskt trädgården mest som en lekplats åt barnen biggrin.gif Är den spännande och funkar för dom så är jag glad, visst är det kul att plantera och skapa men springer barnen sönder nån växt är det inte hela världen tycker jag. Jag kommer nog få tid på ålderns höst att få till trädgården. (Men då kommer kanske barnbarnen och sparkar boll i nyplanteringarna.. smile.gif )
Kat
CITAT (anna_rispan @ 04-05-2007, 09:28) *
Hur menar du nu?? Jag känner inte så för min egen del. O vad andra käner för min odlingslott spelar ju ingen roll. Nej jag förstår inte vad du menar för känslor nu.

Jag tänker mest på trädgården "två buskar och en trädgårdsgång"
Stella-Polaris
@Carl

Det finns en massa häftiga växter som är salttåliga. Dessutom blir trädgården annorlunda. Tex så kan du få till snygga partier genom att kombinera sten och helt vanlig strandråg. Kolla bara vilka växter vi har vilt utmed kusten.
Carl
Stella-polaris!
Kan du namn ge några?
Sommartorparn
Tycker det finns så mycket moralisering nuförtiden om hur ens hem, trädgård, bil, klädstil ska se ut. Saker är "rätt" eller "fel". Ungefär som att man inte duger som människa om man inte har allt i ett visst skick enligt de senaste trenderna. Helst utan att behöva tänka på prislappen. Budskapet finns överallt, i tidningar o makeoverprogram, inklusive trädgårdsprogrammet söderläge. Och även om man försöker att inte bry sig så kan man inte helt komma undan den där knagande känslan av att ens liv är fel.

Och så kommer denna underbara Gunnel Carlsson (gröna rum), gäst i ett caféprogram nyligen och säger "En trädgård får se ut precis som man själv vill"! Stor kram till Gunnel! smiley_small_hug.gif
Kat
Fast jag tycker att det är väldig skillnad i hur trädgårdarna ser ut i de olika reportagen.
Men det är klart att de ofta är lite väl perfekta för den dödlige. Men det är ju sådant man kan göra när det inte är live.
Helleborus
CITAT (t955i @ 04-05-2007, 10:42) *
Jag ser faktiskt trädgården mest som en lekplats åt barnen biggrin.gif Är den spännande och funkar för dom så är jag glad, visst är det kul att plantera och skapa men springer barnen sönder nån växt är det inte hela världen tycker jag. Jag kommer nog få tid på ålderns höst att få till trädgården. (Men då kommer kanske barnbarnen och sparkar boll i nyplanteringarna.. smile.gif )

Det låter härligt! bravo.gif
Jag har haft en grannfamilj som var så petnoga med sin trädgård att barnen inte ens fick vara i lekstugan. De kunde ju förstöra de fina pelargonierna som mannen i familjen planterat i små balkonglådor och hängt under fönstren på lekstugan.
En gång råkade ett av barnen bryta av en Rabarb. Det blev ett herrans liv och pojken som var i sjuårsålden fick utegångsförbud en hel vecka. Då har det väl gått för långt i alla fall.
Lemonne

Jag skulle vilja säga att det är tvärtom... jag ser så många underbara trädgårdar runtomkring. Varje kväll förlägger jag min springtur i villaområden runtomkring och njuter av dess mångfaldighet. Det är vackra ståtliga villor vid havet med pampiga uteverandor och stenbelagda gångar och perfekta gräsmattor. Det är små 50-talsvillor med cypresser, forsythia, syréner och rhododendron. Här och var kan man utröna riktigt trädgårdsintresserade med trädgårdar fullproppade av olika växter och buskor. Tusentals röda tulpaner, enkla välansade buxbomhäckar, stora underbara magnolias...

Ändå skulle jag inte kunna plocka ut en trädgård och säga: Den här är tråkig. Alla trädgårdar bär sin skönhet i sig, om den så är vildvuxen eller välansad. Visst finns det en charm även i den mest misskötta trädgården där gräsmattan försöker ta över grusgången och rosorna sträcker sig efter solen - oansade och risiga men ändå enkla och sköna?

Sen kanske jag kan tycka att gungställning och sandlåda är det fulaste man kan ha i en trädgård - man ser ju ändå aldrig någon unge leka med dem - men det är en smaksak smile.gif
Kat
Det finns nog ingen trädgårdskultur där jag bor.
Inte är det några ute i dem heller.
Tezzla
Ingen som tänkt i banorna att det kanske finns människor som tycker det är snyggt och vill ha en trädgård som består av "två buskar och en trädgårdsgång"? Alla kanske inte gillar rejäla rabatter och exotiska växter. Måste detta anses som tråkigt? flirting.gif

Och att människor aldrig är ute på sin tomt. Hur vet ni det? Hur kan ni ha sådan koll på vad folk gör och inte gör?

Carl
Hi!
Här är några bilder på "hyffsade trädgårdar". http://hannelesparadis.blogspot.com/2006/0...sidoler_10.html
Ulla molins trädgård finns i höganäs.
Stella-Polaris
CITAT (Carl @ 14-05-2007, 09:14) *
Stella-polaris!
Kan du namn ge några?

Jag öppnar en ny tråd i ämnet så skall du nog se att det blir tillräckligt många tips till en träd gård. Du kan väl beskriva läget i den tråden.
Kat
CITAT (Tezzla @ 15-05-2007, 10:45) *
Ingen som tänkt i banorna att det kanske finns människor som tycker det är snyggt och vill ha en trädgård som består av "två buskar och en trädgårdsgång"? Alla kanske inte gillar rejäla rabatter och exotiska växter. Måste detta anses som tråkigt? flirting.gif

Och att människor aldrig är ute på sin tomt. Hur vet ni det? Hur kan ni ha sådan koll på vad folk gör och inte gör?

Man ser om folk är ute eller inte. Här är det sällan en kotte ute. Någon gång.

Det är klart att det finns människor som uppskattar "två buskar och en trädgårdsgång", eftersom det är så många som har det. Det gör inte att jag tycker det är roligare.
Tezzla
CITAT (Kat @ 15-05-2007, 10:59) *
Man ser om folk är ute eller inte. Här är det sällan en kotte ute. Någon gång.

Fast det enda sättet du kan "se detta" är om du håller utkik dygnet runt. Själv har jag inget aning om vilka som är ute, när och hur mycket. Jag orkar inte ha den kollen.
Kat
När man åker förbi 200 trädgårdar 2 gånger varje dag, vid olika tidpunkter och det aldrig är någon ute, är det lätt att dra den slutsatsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon