sanakan
Hej! Detta är mitt första inlägg här men det kommer nog inte bli det sista smile.gif

Vi har en liten kaktus som, när den fick en lite fuktigare miljö utvecklade en massa långa sidoskott. Dessa har nu fått "luftrötter" som står rakt ut. Någon sade till mig att jag kan klippa av dessa skott där de sitter fast på kaktusstammen och lägga dom vågrätt mot en kruka med jord, så kommer dom ta sig? Stämmer detta?

Kan någon snäll person beskriva hur jag ska göra? Situationen börjar bli ohållbar, dom långa skotten börjar må dåligt, dom verkar vilja bli planterade nu smile.gif

Lägger till två bifogade bilder i denna tråd så ni förstår hur jag menar ^^
catlady
Jo, det är rätt som personen sa; Du kan skära av de nya skotten och plantera dem med rötterna i jord. Men du kan också behålla kaktusen som den är och bara klippa bort de torra luftrötterna om du vill (om den är stabil).
sanakan
okej, tack för ditt svar! då får jag testa det.

problemet är väl att många av sidorötterna nu har torkat men jag hoppas att den snart utvecklar nya, när den ligger mot jorden.

kaktusen är tyvärr inte stabil och det verkar som om dom långa sidogrenarna inte får tillräckligt med näring eller något, dom har antingen torkat i spetsen eller blivit svampiga. ska plantera om hela rasket i kaktusjord nu och klippa av dom långa skotten.

Gossen Ruda
Tycker det ser ut som om det ursprungligen varit en grundstam till en ymp, typ jordkubbskaktus. Eftersom ympen är borta skickar kaktusen ut nya skott. Skotten ser lite taniga ut vilket brukar vara ett tecken på att den står för mörkt.
sanakan
ja du har rätt, det har suttit en blommande kaktus ovanpå denna lilla korta stam för flera år sedan.

eller menar du att sidoskotten är av en annan art? jag kan inte så mycket om kaktusar. det enda jag vet är att jag gärna skulle vilja ha dessa långa skott i en annan kruka, liggande horisontellt, så jag tänkte testa det nu.

kaktusen står i gassande sol, den har direkt sol cirka 7-9 timmar om dygnet... det ska väl gå bra? skotten kanske är taniga för att dom har legat mot den kalla glasrutan hela vintern.
noora
Sidoskotten är av samma art som "stammen" smile.gif Jag har en liknande kaktus, som var "stam" till en jordgubbskaktus. När den började grena sig sådär flyttade jag den till en större kruka, och nu bor den i en skålformad kruka med över 20 cm i diameter. Grenarna ringlar sig åt alla håll, det ser riktigt häftigt ut. Jag har lyckats få en del av luftrötterna att rota sig i skålen, men de flesta är för korta för att nå dit. Det går alldeles utmärkt att klippa av grenar och rota dem. Jag har aldrig provat att sätta dem liggandes horisontellt, men det skadar inte att prova smile.gif
sanakan
Tack för era svar. Nu har jag planterat om kaktusen! smile.gif

Den lilla "stubben" fick en ny kruka med kaktusjord (bild 2 nedan).

Jag klippte av dom långa skotten och planterade dom med själva förgreningsstället ner i jorden, men lyckades också få ner några av luftrötterna i jorden (bild 3). Använde en liten båge av ståltråd för att kaktusen inte ska ramla ur jorden för den ligger ganska löst nedstucken.

Vad jag förstår ska en välmående kaktus vara ganska tjock och kraftig. Vad har jag gjort för fel med den lilla stubben som gör att den är så tunn och smal som man kan se uppifrån i bild 1 nedan? Är det näring eller vatten som fattas eller är det för mycket vatten som är fallet? Jag är så dålig på kaktusar...
catlady
Lycka till!
sanakan
med vad, jag har ju redan planterat om? den fortsatta skötseln kanske smile.gif i så fall: tack tack! wink.gif

jag hoppas att den ska klara sig så som jag satt den nu. annars är det väl inget att göra åt. jag väntade lite för länge med att plantera om den så skotten har blivit lite svampiga, som jag sade ovan.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon