....och snyggt? dethär hör kanske hemma på byggsidan men jag vet inte det är ju rent tekniskt fråga om vatten i trädgården

kan ni tipsa mej. jag har skaffat en 1000L regnvattentank. En fyrkantig plasthistoria med en tappkran längst ner. hur har ni löst detta? vill se bilder och ha beskrivningar på fiffiga lösningar. frugan är lite orolig över att det fula shabraket ska synas för mycket.
Är det en sån som står på en pall med ett metallgaller omkring ? Isåfall kan man väl bara låta nåt växt klättra över, annars kan man ju lätt sätta ett nät över.
Välj nåt vintergrönt så slipper du se den på vintern.
Vi har en tank uppbyggd en bit från marken. Vi har gjort tak över och ska spika väggar.
Det ser ut som en stuga i miniformat.
det är precis en sån fuling.

tack för ideerna men hur ordnar ni med avtappning? kran till kanna? slang? bevattningsslangar? hur hindrar man löv och annat otyg att hamna i tunnan? bilder säger mer än tusen ord

...
HI!
hur döljer man en tank på en kubik?? Förstår din frus farhåger
ja du Carl det hoppas jag liksom få reda på här. det är nog lite klurigt, vi behöver desperat vattenmängden men utseendet på tunnan är ju inte sådant att man vill visa upp den direkt

men här brukar man få tips och hjälp av vänliga mänskor med goda råd och ideer
Hi!
Gräv ner den och köp en liten dränkbar pump och pumpa upp vattnet. Sim-sala bim tanken är borta! Din fru är GLAD
jag har nog tänkt i de banorna själv Carl, och det är ingen dum ide´ men det vill sej inte riktigt, det blir så opraktiskt med rengöring och sånt (och så har vi tung lera i ca. 80cm och sen singel och urberg)

om jag skulle fastna för nergrävningsiden så skulle jag nog integrera det med en djup damm, som jag yrat om i ngn tråd här vid ngt tillfälle.

fortsätt gärna med tipsen, bäst vad det är kommer det som passar för oss.
karinen2
26-07-2007, 08:01
Oj! Hur får man tag i en sån?
kolla på veljekset keskinen (Finland) eller annan välsorterad trädgårds/lantbruksbutik. kostar ca. 45-60€
Kvarnvik
26-07-2007, 21:13
Vi fick en sån tank genom en kompis vars pappa jobbar på en firma som ytbehandlar trämöbler. Det hade varit lack eller nåt i den, men vi spolade ur den och hade angelfisk i den. Men nu får man ju inte det längre så nu står den tom i källaren...
Är det en IBC-tank ni menar?
jogbirgell
30-07-2007, 21:53
Hej!
Jag har grävt ner tre sådana tankar och kopplat ihop dom nertill via uttagen för kranarna.
Sedan tog jag upp ett hål så högt upp som möjligt på en av dom för att sedan koppla på en dräneringsslang i hålet, slangen grävdes sedan ner med skapligt fall ca 10 m bort från huset ner i en stenkista, allt detta för att få ett breddavlopp för överflödigt vatten.
Därefter anslöt jag en PEM slang av lämplig dim ner till botten av en av tankarna via locket som sitter upptill, vidare in i krypgrunden under huset där jag placerade en trådgårdspump som slår ifrån automatiskt när ett visst tryck är uppnått, pumpen kopplades sedan till en frostsäker trädgårdskran som installerades genom husgrunden (man vill ju gärna ha kranen på utsidan:).
Till detta har jag grävt ner avloppsrör från tre av mina stuprör runtom huset, som sedan leder regnvattnet via en liten slamavskiljare ner i tankarna, har även satt grovfilter mellan utkastarna och avloppsrören.
Nu kan man koppla på en trädgårdslang med en vattenspridare eller vad man nu vill använda sej av precis som vilket vatten som helst (ej drickbart).
Systemet har nu fungerat i sju år.
Ps, vattnet kan lukta lite illa om man inte använder det så ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.