Full version: Tvätta växthuset
Lilla Selma
Hej! Vårt växthus (kanalplast) har blivit grönt utvändigt och behöver tvättas både utanpå och innanpå. Vad använder vi? Vi har en högtrycksspruta med möjlighet att koppla på en flaska som man kan fylla med lämpligt medel. Klorin?

Vi har inga jordbäddar inuti, utan odlar i säckodlingslådor, så det finns ingen jord som kan sörpla i sig...

Undrar Selma tvehågset
Åsa, mälardalen zon 2
Spolar av växthuset med vanligt vatten, och skrubbar det sedan med ex. såpa eller miljövänligt diskmedel (klorin är miljögiftigt och bör inte användas ute i trädgården). I år testade jag en ny mopp att skrubba växthuset med:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=56160

När jag skrubbat bara spolar jag av det med vanligt vatten.
Malvia
Finns medel som heter algtvätt.
catlady
Hos mig blir det definitivt renare om man skrubbar för hand med såpa än om man använder högtryckstvätt.
Lilla Selma
Hej allihop och tack för alla svar! Får väl försöka nå upp på taket på något sätt - Åsa, ska se om jag kan hitta en sådan där svabb...

Algtvätt ska jag också kolla...

Hälsar Selma
kricke1
CITAT (Lilla Selma @ 30-04-2007, 22:58) *
Hej allihop och tack för alla svar! Får väl försöka nå upp på taket på något sätt - Åsa, ska se om jag kan hitta en sådan där svabb...

Algtvätt ska jag också kolla...

Hälsar Selma

Använd vanligt diskmedel o gnugga med svam, skölj sedan av växthuset med trädgårdsslangen tex ..
Lilla Selma
Hej igen! Tack för alla svar - ett problem jag har är att jag har dåliga leder och att växthuset är av den högre typen, så jag har svårt att nå upp med gnuggande saker sad.gif Det var därför jag funderade på högtryckstvätten...

Men jag ska nog fixa detta, har en micromopp på låååångt skaft, som jag ju kan doppa i diskmedelslösning, så kanske jag sköljer av det hela med högtrycket sedan...

Hej hopp från Selma
Lilla Selma
Nu var det gjort - växthuset är rent och fint och Fridolf och jag känner oss nöjda. Vi kombinerade microsvabb doppad i diskmedelslösning och skölja rent med högtrycket.

Nu är det bara att flytta in igen! kompiskram.gif

Hej hå från Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon