perhenningsson
Har ett fikonträd sedan tre år som nu under denna vinter tyvärr övervintrades för varmt (ca 10 grader kanske). Den fick nog för lite vatten under vintervilan vilket gjorde att den var rejält torr nu på våren. Nu står trädet ute på balkongen och jag ser till att den har vatten och den har fått näring, men trots detta blir den allt torrare och torrare. Framtills nu har den varit grön under barken ända ut till de förtorkade knopparna, men nu tycker jag det ser ut som att den tappar sin grönhet där. Stammen verkar frisk. Vad ska jag göra? Kan jag rädda denna varelse?

Mycket tacksam för tips!

Per Henningsson
Alexander-VG-zon3
kolla hur rötterna ser ut ?

dom kan vara sega till att komma igång med ny tillväxt och är rötterna friska så kan där komma rotskott . min på friland har inte heller kommit igång än .

vilket läge står den i på balkongen ? och se upp så du inte vattnar för mycket för har växten inga blad så använder den mindre vatten och kommer där mycket utan att den får torka upp så ruttnar rötterna
perhenningsson
Den står i västerläge, så den får sol från mitt på dagen och framåt. Jag har nu dragit ner på vattningen (den var kanske lite väl fuktig) och ser i stället till att hålla knoppar och grenar fuktiga med spruta. Jag har hopp om livet, knopparna ser inte alla helt tokiga ut.
Alexander-VG-zon3
hoppas den kommer igen och frodas sen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon