Full version: Beskära äppelträd?
catlady
Detta visade sig (med ovärderlig hjäl från er på odla!) vara ett äppleträd i min id-hjälpskakafoni. Nu undrar jag om jag borde beskära det eller kanske ta bort den andra stammen (till vänster i bild)?
[attachment=1874:IMG_1320.jpg]
catlady
Ingen som har några åsikter?
cato
Hej!
Jag har tittat på ditt träd. Jag mistänker att det är en vildapel du har på tomten. Förmodligen blir det i såfall endast surkart, som
du inte kommer att vilja äta av.
Jag tycker att du kan vänta med beskäring tills du ser hur frukten blir.
Får du goda äpplen på trädet skall du natuligtvis klippa ur trädet, så att frukten blir stor och fin.
Börja med att ta bort grenen längst till vänster (den som ser ut att komma från marken).
Cilla
Förmodlingen inte en vildapel (Malus Sylvestris) men det är nog en frösådd du menar, alltså en korsning av två kulturaplar (ätäpplen). Ser ut att utveckla sig fint även om den är lite sned. Men som sagt är det inte säkert att frukterna är goda. Låt dem mogna ordentligt innan du avgör om de är goda eller inte. Är de torra är det ofta ingen idé att ens göra marmelad på dem, men just lite syrligare frukter är bra både i mos och kompotter.

'är frukterna inte alls goda kan trädet bli ett vackert prydnadsträd. Äppelträd som man inte beskär blir täta och kryllande av blom, och fåglarna tycker nästan alltid om frukterna.

Om du ska ta bort något eller inte är en fråga för hur du vill använda den här delen av tomten. Om du vill satsa på trädet som ett enstamsträd så växer det ofta mer symmetriskt utan en granne så nära, och dessutom utvecklas det bättre om det stagas upp så att det så smånginom står mer upprätt. Hur man spänner upp ett träd finns massor skrivet här som du hittar med sökning.
catlady
Tack för svar! Då tar jag bort grenen till vänster och väntar till i höst och ser om frukten är något att ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon