catlady
Det kom upp saker i snustorra växthuset, och jag vattnade dem och hoppades på att det kunde vara överblivna tomater eller gurkor (för det hade de där innan). Men nu tycker jag att det ser ut som ... raps? Och vad är det på bild nr 2?
[attachment=1875:IMG_1318.jpg]
[attachment=1876:IMG_1319.jpg]
Eva 33c
Det första är i allafall svinmålla. Ett ettårigt ogräs men faktiskt gott att koka soppa på (typ "spenatsoppa") om man plockar dem i det stadiet som de är på bilden. Får de växa upp bildar de massor av frö. Den räknas som ett "godjords" ogräs, växer helst på näringsrik jord.
Det andra gissar jag på, kanske är det pilört av något slag, också ettårigt ogräs.
Ophelia
Mja...första bilden...förvisso faktiskt ätbar men annars kallas den frö svinmålla (Chenopodium) och är för mig ett ogräs. Andra bilden tror jag är pilört (Persicaria) och är även det för mig ett ogräs. Men detta med ogräs varierar från person till person.
catlady
Två identiska svar! thanks.gif Men det blir alltså till att dra upp och slänga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon