catlady
I en rabatt annars bara översållad med ogräs hittade jag tre små perenner(?) - men vad är det för sorter?
[attachment=1877:IMG_1323.jpg]
[attachment=1878:IMG_1325.jpg]
[attachment=1879:IMG_1324.jpg]
Ophelia
Bild 1 ser ut att vara en tufsig tovsippa, jag är dock ganska säker på att det är ur gänget Anemone. 3:e bilden är en vän ut gruppen Trifolium, klöver. Å andra sidan kanske det är nån lusern (Medicago).
catlady
Javisst är det en tovsippa (har googlat), tack! Men jag kan inte avgöra om 3:an är lucern eller klöver eller något annat.
Någon som vet vad nr 2 är?
Fenja
Blålusern brukar växa uppåt, skulle gissa på att det är en liten gulklöver eller en vit.
Mvh
Fenja
sqrulan
confused.gif

Instinktivt så kändes den sista direkt som nåt man plockar bort!? slap.gif

Kan vara helt fel.
catlady
Jo, jag plockade bort det på ett ställe först. Men sedan bestämde jag mig för att konsultera odlaiterna innan jag fortsatte!
catlady
Ingen som har en gissning på nr 2?
Gåsis
Kanske en vårärt, latyrus vernus.

/Åsa
catlady
Det tror jag nog inte... Det kanske inte syns så bra på bilden, men det som finns i min rabatt har smala blad som mer ser ut som barr. Vårärten har små vackra blad.
Ylva i Dalarna
Någon form av sippa gissar jag, rent av vitsippa eller wacko.gif ?

Ylva
catlady
Nja, vitsippor har jag, och de har andra blad. Dessutom har denna grenar som är 20 cm långa... Jag får väl helt enkelt vänta och se!
Blomstersmurfen
Hittade också nr 2 i min trädgård igår kväll. Har aldrig sett det tidigare. Mycket nyfiken på vad det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon