Full version: Maskrosmatta
catlady
Gräsmattan hos mig är egentligen en maskros-och-tusensköna-matta. Med stenhård lerjord så går det inte att dra upp dem utan att gräva med spade, och därmed göra massor med hål i hela trädgården. Vad ska jag göra? Har tittat på olika gräsmatte-gödselmedel som tydligen bekämpar ogräs samtidigt. Men fungerar de verkligen? Fiskars har en grej som kallas "Steam it" som tydligen ångar ihjäl ogräset - fungerar den? Snälla hjälp mig! Snart är det inget gräs kvar i "gräsmattan"!!!
Alexander-VG-zon3
jag är en av dom personerna som inte bekämpar mossa,maskrosor,bellis m.m. i gräsmattan . så länge det håller sig i gräsmattan så är jag nöjd tycker även det är fint när dom blommar å det blir ju grönt sen .

så hade jag varit dig lägg ner den tiden till annat , och njut av blomningen och bekämpa dom om dom kommer in i rabatterna så gör jag och funkar för mig plus för jag en underbart levande gräsmatta som insekter gillar
catlady
Nja... Lite ogräs stör mig ej, men jag vill nog faktiskt ha en GRÄSmatta! Tyvärr är det så att hela banvallen är full av maskrosor också, och när alla de fröar av sig.... Jag känner på mig att om jag inte tar tag i det så blir det bara värre och värre för varje år.
Alexander-VG-zon3
ahh jo det är ju klart , men vet inte om att ånga ihjäl saker funkar ???
ogräs är ju tuffa och klara det mesta . en sak är annars att göra en ny gräsmatta . då jag inte bekämpar det så har jag ingen erfarenhet av att få veck det så jag är tyvärr inte till någon större hjälp .
men att ånga vet jag inte om det låter som nåt bra sätt .
catlady
Nä, det var det jag undrade... confused.gif
Sommartorparn
Steamit är lämpligast på grusplaner, inte i gräsmattan eftersom den ju tar död på gräset också. Dessutom har maskrosor så djupa rötter så dom brukar komma igen även efter att ha blivit steamade.
Om du vill ha en ogräsfri gräsmatta så är det sånt där "stroller" du får köra, men då tar du död på dom fina tusenskönorna också. Och så kan du inte köra för nära buskar o sånt för dom kan ta skada. Nya maskrosor kommer hela tiden fröandes från banvallen. Och så är stroller ganska dyrt.
catlady
Är det sant att dessa ogräsmedel inte skadar gräset alls?
KURT
Vad du än gör så kommer du aldrig att få gräs att trivas i "stenhård lerjord ". Skall det vara någon mening att ta bort ogräs eller mossa ur gräsmattan så måste man ha jord som gräset trivs i. Och har man väl det, så brukar gräset kunna konkurrera ut det mesta, om det bara får lite gödning. Gräset vill ha lucker dränerande jord, d v s sand och organiskt material.
catlady
Jo, jag vet... Kan man slänga ut sand över gräsmattan nu för att hjälpa det på traven, eller är det bara innan man sår/rullar ut?
Cassandra
CITAT (catlady @ 01-05-2007, 20:31) *
Jo, jag vet... Kan man slänga ut sand över gräsmattan nu för att hjälpa det på traven, eller är det bara innan man sår/rullar ut?

Du behöver göra om gräsmattan, dvs luckra upp jorden och blanda ut den och sedan så nytt gräs.
catlady
Noooooo..... Jag antar att jag bara får vänja mig helt enkelt. g.gif Tack för svar!
Anma
Om jag vore du skulle jag testa stroller kombi. Vår gamla maskros/groddbladmatta blev jättefin efter en säsong med stroller. En gång på våren och en gång vid midsommar. Sen körde vi en gång per år. Vi hade en strövagn så det blev jämnt fördelat. Dyrare än handkraft men värt varenda öre!
Räkna med att mattan är ful ett par veckor efter behandlingen då ogräset dör. Och ja, gräset överlever och gödslas! Hur det nu går till?!...
ingrid fuxwall
Annars kan man göra som jag brukar göra varje år - ligga på knä och gräva upp dem med ett maskrosjärn. Det är jättejobbigt och tar massor av tid men gör verkan.

ingrid
Lonicera
Om jag inte minns fel så fungerar ogräsdödarmedlet så att de tar ihjäl allt som är tvåhjärtbladigt. Gräs är enhjärtbladigt därför dör det inte.

Men det innebär att även sådant 'ogräs' som man faktiskt trivs med dör det med.

Själva byggde vi ut huset där gräsmattan var som värst giggle.gif Att gräva sig ner till 1.20 är kanske att överdriva för att bli väck maskrosorna a0a.gif Dyrt men oerhört effektivt var det rotfl.gif

Skämt och sido Kurt har rätt det mest långsiktiga i det hela är nog att få gräset att trivas så det orkar konkurera ut ogräset. smile.gif
Sommartorparn
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-05-2007, 22:17) *
Annars kan man göra som jag brukar göra varje år - ligga på knä och gräva upp dem med ett maskrosjärn. Det är jättejobbigt och tar massor av tid men gör verkan.

ingrid

Det har jag också försökt med, men det har visat sig att jag inte har fått upp hela roten, och sedan förgrenar dom sig och kommer igen som ett helt knippe kraftfulla maskrosplantor. Maskrosjärnet klipper rötterna ca 10 cm ner, medan roten fortsätter ner till 30-40 cm. Att gräva upp dom med en grep funkar på våren när marken är mjuk, men det blir buckligt efteråt. Sedan har jag sett att mellan grässtråna finns det miljoner små fröplantor av maskros. Inte en chans att gräva bort! Stroller har jag också prövat, men det funkade bara på småplantorna. Dom stora maskrosplantorna krullade sig ett tag och kom sedan tillbaks med ny kraft. Däremot blev jag av med alla dom andra vildblommorna som jag hade planterat in i gräsmattan, så det gör jag inte om. O dyrt var det!

Hur menar ni att man ska ändra jorden? Gräva bort grästorven, lägga dit sand o sedan så gräsfrö? Jag har börjat gräva bort på en bit av tomten, men hinner inte så många kvadratmeter per säsong. Och inte kan man ha öppen jord under flera år tills allt är uppgrävt! Så därför måste jag göra detta i etapper. Hur undviker man att det blir nivåskillnader mellan etapperna? Sammanlagt är det 1000 kvadratmeter och jag hinner kanske gräva 5-10 på en säsong!
Eva i Västerås
Min erfarenhet är att om det finns maskrosor i närheten, typ din banvall, så får man maskrosor! Det bara är så.
Oavsett hur man tar bort maskrosorna så blir det luckor i gräsmattan som är perfekta för maskrosfrön att landa och gro i.
Så det bästa är nog att gödsla gräset. Och du kan visst borsta ner en toppdressing av sand och mull i din befintliga gräsmatta, men kanske inte samtidigt som du gödslar den. Bättre än innan blir det ju, och du slipper slitet med att göra ny gräsmatta. Fast du får göra det varje år.

Vi hade problem med mossa på vår förra tomt. Mossrev varje vår och gödslade. Då kom gräset bättre än maskrosorna och mossan.
Andypandy
Samma situation som jag... steam it kan ni glömma... de kommer tillbaka... sad.gif har provat med gasol... de kommer tillbaka, nu ännu bättre eftersom gräset stendog 4 cm runtomkring av gasolen. ranting.gif

jag har bellis, prästkragar och diverse ändra blommor i gräsmattan som inte stör mig och som jag vill ha kvar
.. annars funkar Stroller bra! tummenupp.gif

Att ta upp dem för hand är tidsödande, ryggdödande... och de är tillbaka efter en månad då man sällan får med sig tillräckligt mycket av roten..

Och ändå har jag nästan ingen maskros kvar i gräsmattan efter bara 3 kvällars jobb till det facila priset av 19:- !!
Svaret är.... Vanligt grovkorningt Havssalt!
Är på slutet av min andra 9.40:- 2kg påse från Willys

Liten maskros, en liten nypa i centrum.. en feting maskros = 2 nypor.
Efter 2-3 dagar så gör man en spaning och ser vilka man missat.. och om någon är extra ihärdig.
..och en liknande vända 2-3 dagar senare.
Hade säkert 1000+ Maskrosor när jag började... nu har jag kanske 30+ kvar som jag ska ta någon kväll.

Är man lat så kan man ta ett styvt plast rör med en tratt överst.. så slipper böja sig ner också.

Hittade tråden:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...453&hl=salt
Susann N
CITAT (Andypandy @ 02-05-2007, 08:56) *
Samma situation som jag... steam it kan ni glömma... de kommer tillbaka... sad.gif har provat med gasol... de kommer tillbaka, nu ännu bättre eftersom gräset stendog 4 cm runtomkring av gasolen. ranting.gif

Svaret är.... Vanligt grovkorningt Havssalt!
Är på slutet av min andra 9.40:- 2kg påse från Willys

Liten maskros, en liten nypa i centrum.. en feting maskros = 2 nypor.
Efter 2-3 dagar så gör man en spaning och ser vilka man missat.. och om någon är extra ihärdig.
..och en liknande vända 2-3 dagar senare.
Hade säkert 1000+ Maskrosor när jag började... nu har jag kanske 30+ kvar som jag ska ta någon kväll.

Hittade tråden:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...453&hl=salt

Jag är nybörjare i trädgårdssammanhang (och på sajten). - Vi har också maskrosor men inte så mycket att det stör mig. Värre är det med groblad och revande smörblommor. Funkar havssaltknepet på dem också?
catlady
Åh, Andypandy! Det låter ju helt fantastiskt om det fungerar! Jag har en påse havssalt i skafferiet som bara legat där i ett par år oanvänd. Nu jävlar!
Andypandy
CITAT (catlady @ 02-05-2007, 20:09) *
Åh, Andypandy! Det låter ju helt fantastiskt om det fungerar! Jag har en påse havssalt i skafferiet som bara legat där i ett par år oanvänd. Nu jävlar!

På dem bara! yes.gif
Se bara till att inte göra det före regn.. då får du göra om det igen... lever dem efter 3 dagar.. så har du varit för snål med saltet... du lär dig snart vad som är precis lagom för att ta kål på dem.. rolleyes.gif
Carl
Sommartorparen!
Du säger att du har 1000m2 gräs (maskrosyta). Du klarar att gräva upp 5-10m2 per säsong. Det innebär om du håller den takten
så tar 100-200 år innan det är klart. Verkar vara ett släkt projekt.

Svårt att ge något bra råd i detta fall. Kör du med salt dör gräset runt om och du säkert in mer ogräs av annan sort. Skulle tro att det bästa är att köra med stroller i omgångar plus maskrosgärn. Tänk på att kombi preparat kräver en genomsnitt temperatur på 15 grader föe att vara effektivt.

Du skulle också kunna låta halva tomten vara en natur tomnt. Då får du en mindre yta att koncentrera dig på.
Sommartorparn
CITAT (Carl @ 03-05-2007, 08:06) *
Sommartorparen!
Du säger att du har 1000m2 gräs (maskrosyta). Du klarar att gräva upp 5-10m2 per säsong. Det innebär om du håller den takten
så tar 100-200 år innan det är klart. Verkar vara ett släkt projekt.

Ja, jag vet..... Men tänkte nog inte göra hela ytan utan börjar närmast huset och gör så mycket jag hinner o orkar. Och inte bara för maskrosornas skull utan även för att det är knöligt och fullt med knölklocka. Fast maskrosorna kommer ju att fröa tillbaka sig till det nysådda.... I trädgårdsböcker läser man ibland att man bör förnya gräsmattan efter ett par år för att bli av med maskrosor. Hur gör folk med den förnyelsen om dom inte vill hålla på i 100 år?

evely
Inte för att jag tror att detta kan hjälpa sommartorparn, men kanske andra som läser denna tråden. I min förra trädgård hade jag en pytteliten gräsmatta ca 7 kvadratmeter stor. När jag flyttade dit var kvadratmetern närmast huset bara maskrosor. Jag bet i med maskroshjärn den första säsongen och jag fick visst ta varje enskild maskros flera gånger men de försvann och de var faktiskt inte så envisa som jag trodde. Jag tror att problemet ligger i att man måste vara snabb och ettrig. Så fort rotenhar orkat utväckla en ny bladrosett ska den bort. Till sist tar rotens näring slut och den dör. Poängen är just att växter får sin energi från solen och blir växten hindrad från att utveckla blad som kan ta in energin så dör den helt enkelt.

Lycka till med din gräsmatta sommartorparn. Du finner så småningom ngn väg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon