Noviscarina
30-04-2007, 23:16
Mitt första inlägg här på odla.nu och önskar råd/kommenterar till mitt växtinköp. Mitt syfte är att snabbt få upp ett snyggt insynskydd. Jag valde att köpa klättervinranka 2st (pga fin röd höstfärg), clematis 2st (pga blommorna) murgröna 2st (pga inte vet jag), Jag ska göra en klätterställning L-formad ca 3-4 meter i söderläge utan skugga i zon 2 (blev dock så ivrig när solen kom fram att växterna köptes först...) Har jag valt rätt sorter att kombinera bredvid varandra? är det för lite med endast 6 plantor? Ska jag köpa till och/eller bokharabinda,humle,blåregn som jag också funderat på efter ha läst lite om snabbklättring.......
Ardisia
03-05-2007, 14:27
De sorter du valt tar nog lite tid på sig att få fart eftersom de är perenner men det blir säkert bra med tiden. Humle som också är perenn kan jag rekomendera eftersom den växer enormt på en säsong och klipps ner på hösten (om man vill). Du får snabbt ett grönt staket med den och så kommer de andra sen. Klättervinranka, är det vildvin du menar så får den väldigt kraftiga grenar med tiden. Jag hade nog satsat på clematis och humle. Ställde jag till det?