Full version: Jippi det växer!
Fru Frö
Kolla vad det växer, jag blir så lycklig!

Vad jag kan tyda av den engelska texten är liknande "när plantan har sina första "riktiga"(?) blad gallras till en planta per kruka"
Vaddå "first true leaves"????

Är det nu det?
Det känns ju martyrliknande att rycka bort mer än hälfften av detta!!! -cry-.gif

Kan man planera om de man gallrar ut och plantera om i en egen kruka, eller skadas för mycket rötter????

Fenja
När ett frö gror så är de första bladen som kommer de så kallade hjärtbladen, efter dem kommer de "riktiga" bladen som kallas karaktärsblad. Ser ut som om det är gurka och aubergine du odlar? När de fått första karaktärsbladet så kan du försiktigt ta och lossa jordklumpen ur krukan och pilla i sär dem och sätta dem i varsin kruka.
Mvh
Fenja
Fru Frö
Ok, jag ska alltså vänta på ett par blad till, sen rycka - snappat!
Gurka stämmer "crystal apple" sen är det squash.

Tick tack!
Caisy
Här kan du kanske se...jag har fotat en av mina melongurkor.
Den såg ut som din för några veckor sedan och nu har det första "karaktärsbladet" kommit (det andra på väg), det är liksom taggigare än de första två. Lycka till. blomma.gif
Fru Frö
Coolt! coolgleam.gif

Har du Caisy, eller nån annan odlat melongurka - hur smakar de?

Caisy
Detta är min första gång...men när jag skulle plantera om dom, så luktade rötterna väldigt starkt av gurka och kanske en svag doft av honungsmelon (kan ha fantiserat fram den förnimmelsen men...)
Har 5 plantor i alla fall och detta är den som kommit längst (har ställt på olika soliga/varma platser)
Dom har hittils inte varit alls svåra att dra fram. Testa!!
flirting.gif
Fru Frö
Det är det som gror som sjutton hemma hos mej, jäääätte kul bravo.gif
Crystal apple heter de visst
Jag hoppas att få skörda en och annan melongurka i sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon