pusillus
01-05-2007, 09:07
Jag köpte blåbärsbuskar igår och tänkte nu plantera dessa i mitt lilla woodland.
Skulle vilja ha dem på lite olika platser så barnen kan springa och hämta bär lite här och där, men vilket avstånd är max för att de ska kunna pollineras av varandra?
Hannele
01-05-2007, 11:12
Hoppas du köpte två olika, blir bättre korspollinering då.
Våra två står 50 cm från varandra, är nästan 2 meter höga, ger massor med bär.
Så nära behöver du kanske inte plantera dem...
Jag skulle gärna ha 2 metersbuskar med, men mina är bara 50-100 cm. Två år gamla, zon 3, blåsigt, surjord. Hur växer era och hur gamla är de?Mina växer med någon meters avstånd och ger hyggligt med bär i förhållande till storleken.
Halaj!
när jag köpte mina blåbär sa karln att de måste vara närmare än 200 meter från varandra.
//T
pusillus
01-05-2007, 14:45
200m,,,, ja då räcker ju mitt lilla mini woodland gott o väl
tackar för snabb info!
lyckero
13-05-2007, 20:11
Jag har planterat mina blåbär i en ganska smal rabatt som är formad som ett C. Allt för att barnen ska komma år bären från flera håll (och jag tycker dessutom att det ser lite trevligt ut). Jag har även stenar i rabatten, så att man kan sitta och plocka på vissa ställen.
Lyckero
marskattan
14-05-2007, 09:19
CITAT (Hannele @ 01-05-2007, 12:12)

Hoppas du köpte två olika, blir bättre korspollinering då.
Våra två står 50 cm från varandra, är nästan 2 meter höga, ger massor med bär.
Så nära behöver du kanske inte plantera dem...
Hannele, har du foto på buskarna? Det låter superkul och jag skulle gärna vilja se hur det ser ut...
Cassandra
14-05-2007, 09:28
Mina blåbärsbuskar har jag satt en meter från varandra.
Elisabeth P
14-05-2007, 10:12
Min dotter önskade sig en blåbärsbuske och fick sin önskan uppfylld. Hon fick en amerikans blåbärsbuske som redan bär blomklasar. Men om det ska bli bär även i fortsättningen bör vi då köpa henne en till? Med tanke på polinering
Bra sida med massa info om amerikanska blåbär:
http://www.seglorabar.com/index_private.aspDe har hur många sorter som helst... Under "bra att veta" -> "vad är" finns en jättebra tabell med mognadstider.
Elisabeth P: Ja, som jag har förstått det skall man ha två olika sorter, helst som "matchar" varandra. I vilket fall får man då mer och större bär. Seglora har förslag på "paket" som korspollinerar bra. Annars kan du säker maila dem och fråga...
Elisabeth P
15-05-2007, 06:26
Tack så mycket. Får försöka att kolla upp detta så småningom. För en blåbärsbuske utan bär är ju lite snopet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.