|
Full version: Döda rosor?
Köpte förra våren 3 slottsrosor "Gripsholm" samt 3 "Erotica". De verkade trivas bra, blommade mycket vackert. Tidigt under vårvintern i år syntes små tecken till skottbildning, men nu i helgen när jag skulle beskära rosorna var de helt döda, skotten hade "torkat" och hela rosorna är som fnöske. Vad har vi gjort för fel? Bor i gräns mellan zon 2 o 3. Jorden är lerjord, inte den allra tyngsta, men ändock. Har tidigare haft rosor i min förra trädgård (samma zon), aldrig behövt göra något mer med dem än beskära........... Vi gödslade i mars, men rosorna har inte varit täckta under vintern eller våren. Kan det vara felet? Kan de ha fått någon sjukdom? Vågar jag köpa nya av samma sorter (tyckte verkligen om dessa 2....) o plantera om på samma ställe? Är mycket tacksam för svar.
Vänta ett bra tag innan du gräver upp, det kan komma nya skott senare. Du bor i så snäll zon så det ska väl mycket till om dom dött. Bor i zon 3-4 och det är sällan rabattrosor fryser bort men vanligt att hela rosen får börja om nerifrån. Hos mig har det varit mycket torrt jag har vattnat rabatterna. Och vintern har varit så knepig, knoppar på allt i jan. och full vinter i feb. och undra på att rosorna fryser ner då.
Annie-72
01-05-2007, 12:19
JAg har också fått klippa ner det mesta av mina rosor. Denna vinter har trots att den varit ganska mild tagit hårt på rosorna. Mina sorter är Flora Danica, Henry Matissé, samt en klätterros Sympatie. Alla lika åtgågna//Annie
På en av de 6 döda rosorna har det kommit ett sidoskott, men inte på något av de andra. Om det inte skulle komma upp något mer hur ska jag då göra? Klippa ner helt eller köpa nya...............? Tråkigt att behöva titta på några torra rosstammar hela sommaren där det tidigare var helt underbara blommor............. Fast jag har också en Sympatie klätterros som inte har drabbats. Den däremot får allt annat, steklar, förbaskade fjärilar och löss!!!! Aldrig får man njuta ohejdat av denna underbara ros...........
Jag har hört att det egentligen inte var vintern som var problemet utan hösten. Att den var för varm så att rosorna avmognade dåligt. Mina rosor har tagit ovanligt mycket stryk i år.
Det var knoppar på allt i januari + 10 grader och så kom vintern i februari med mycket kyla. Rosorna ska ha en lång avmognadsperiod vilket dom inte fick, därför frös så mycket ner. aj62, vänta en månad till innan du ger upp, tålamod  Många av mina rabattrosor skjuter skott nu " under i från "
Cassandra
05-05-2007, 22:32
Jag har upplevt detsamma i år, både med rosor och björnbär. Först igår tittade liv fram på ena björnbärsbusken. Några rosenbuskar ser fortfarande ut att inte ha klarat sig.
AnnammA
06-05-2007, 22:54
Jag är kanske lite drastisk, men jag har grävt upp och krukat två av mina rosor, som jag tyckte såg lite halvdöda ut, och så får vi se sedan vad som kan hända... Och sedan har jag varit på rosrea och köpt rosor till halva priset. Förvisso barrotade, så det blir lite av en chansning, ifall man gjort ett kap eller inte gjort ett kap... Annars har många av våra rosor överlevt denna knepiga höst och vinter...Idag när jag var ute i trädgården, såg jag tom knoppar på Wrams Gunnarstorpsrosen... Jag väntar nu på ett vårregn, så att jag kan passa på med att gödsla... Förresten, har jag hört att rosor gillar bananskal, så varenda gång en banan blir uppäten här i huset får någon lämplig rosenbuske ett bananskal som täckning.
Mvh, AnnA
Intressant med bananskal! Men kan man inte gräva ner dom, jag vill inte ha synliga bananskal liggande i mina rabatter....????
Bananskal är bästa tänkbara till rosorna, jag tar vara på alla här. Dom innehåller magnesium, kalcium, fosfor som stärker rosen och ger fler blommor. Behöver bara myllas ner, dom blir bruna direkt, katter och hundar drar inte upp skalen, dom faller väl inte i smaken. Detta tips fanns förut på Svenska Rosensällskapets hemsida. Jag lägger även bananskal i mina rosgropar när jag planterar.
Jag äter mycket banan, men lite mindre sedan jag läste vad framför allt konventionellt odlade bananer förde med sig för våra komposter. Mängder av växtgifter och tungmetaller. Så det blir antingen ekologiska bananer för mig eller inga alls.
Visste ni förresten att vi svenskar är världens största bananätare med 17 kg/person och år? Finland kommer som god tvåa...
Och nu är vi långt ifrån rosor.
Finns det ekologiskt odlade bananer köper vi det, men det finns inte alltid i vår affär.
AnnammA
10-05-2007, 07:47
CITAT (AnnammA @ 06-05-2007, 23:54)  Jag är kanske lite drastisk, men jag har grävt upp och krukat två av mina rosor, som jag tyckte såg lite halvdöda ut, och så får vi se sedan vad som kan hända... Och sedan har jag varit på rosrea och köpt rosor till halva priset. Förvisso barrotade, så det blir lite av en chansning, ifall man gjort ett kap eller inte gjort ett kap... Annars har många av våra rosor överlevt denna knepiga höst och vinter...Idag när jag var ute i trädgården, såg jag tom knoppar på Wrams Gunnarstorpsrosen... Jag väntar nu på ett vårregn, så att jag kan passa på med att gödsla... Förresten, har jag hört att rosor gillar bananskal, så varenda gång en banan blir uppäten här i huset får någon lämplig rosenbuske ett bananskal som täckning.
Mvh, AnnA Regnet kom, och nu har jag gödslat alla rosorna(tror jag...) utom vårens nyinköpta/nyss nergrävda. Och förresten, när jag var och inspekterade en av mina krukade/uppgrävda (en "Gloire de Dijon", som såg hopplös ut) tyckte jag mig skönja ett litet rödaktigt skott... Vi får se vad som händer, och annars är "Gloire de Dijon en "bara-måste-ha-ros, men än så länge har jag inte sett den ngnstans på de plantskolor jag besökt. Å andra sidan, har jag inte varit på så många på ett tag, och tur är väl det, för just nu kan det vara rosrea(och andra reor...) och det är lite farligt...för plånboken. Mvh, AnnA
Cassandra
17-05-2007, 22:41
Min gräns (tålamod, väntan) passerades idag. Jag grävde upp de fyra rosenbuskar som ännu inte hade visat något somhelst livstecken. Tre av dem verkade stendöda medan den fjärde hade fått ett litet skott under jord. Jag satt dit några nya rosor istället. Nu blir häcken ojämn...
fruberglund
19-05-2007, 09:00
Bananskal...intressant!
Antar att ni vattnat ordentligt? Det har varit väldigt torrt både höst och vår och det lilla regn som kommit har inte gjort mycket nytta. Rosor älskar vatten. Mina har sett tråkiga ut men efter att de fick vatten blev de hur fina som helst. Glöm inte vattna!!! Även äldre växter (inte bara rosor) behöver vatten om det varit så torrt som nu.
Mufflan
19-05-2007, 09:46
Rosor, ack ja, i år dog alla utom en som det tycks vara lite liv i - varför vet jag inte riktigt - även en hel del av grannarnas har strukit med. Kanske kom de igång för tidigt, det sitter döda halvt utslagna blad på vissa. Någon som vet varför de gick åt? Känns deppigt värre. Får väl njuta av rosor på bild i år!
AnnammA
19-05-2007, 11:19
CITAT (AnnammA @ 10-05-2007, 08:47)  Regnet kom, och nu har jag gödslat alla rosorna(tror jag...) utom vårens nyinköpta/nyss nergrävda. Och förresten, när jag var och inspekterade en av mina krukade/uppgrävda (en "Gloire de Dijon", som såg hopplös ut) tyckte jag mig skönja ett litet rödaktigt skott... Vi får se vad som händer, och annars är "Gloire de Dijon en "bara-måste-ha-ros, men än så länge har jag inte sett den ngnstans på de plantskolor jag besökt. Å andra sidan, har jag inte varit på så många på ett tag, och tur är väl det, för just nu kan det vara rosrea(och andra reor...) och det är lite farligt...för plånboken. Mvh, AnnA Jodå, det har kommit ännu ett skott på min "Dijon", och det verkar som om alla rea rosorna har kommit igång. Årets rearosor(barrotade - det brukar senare på sommaren komma en rea på krukade rosor) blev f.ö. : "Jacques Cartier"(gammaldags), "Kimono"(klätterros -har aldrig hört talas om), "Jive"(ännu en för mig okänd klätterros), "Albertine" (en av önskeklätterrosorna till reapris) "Händel"(klätter/busk - har jag en ynklig planta av sedan förut men jag vet att det är en vacker ros, när den trivs) "Mozart" (buskros, som jag bara ville ha ett ex till av). Sedan blev det även några krukade till ordinarie pris, såsom en till "Leonardo da Vinci" (jag vill ha en grupp!) en "Mrs John Laing" (en av mina önskerosor, som inte är helt lätt att hitta ute i handeln) en "Reve D'Or"( som ersättning för Dijonen, innan jag såg att där var skott) och en "Iceberg" på stam. Sedan är det väl så att det dyker nog upp ngn till måste-ha-ros under sommaren("Rhapsody in Blues" funderar jag på...) ... Mvh, AnnA
AnnammA
26-05-2007, 15:50
CITAT (AnnammA @ 19-05-2007, 12:19)  Jodå, det har kommit ännu ett skott på min "Dijon", och det verkar som om alla rea rosorna har kommit igång. Årets rearosor(barrotade - det brukar senare på sommaren komma en rea på krukade rosor) blev f.ö. : "Jacques Cartier"(gammaldags), "Kimono"(klätterros -har aldrig hört talas om), "Jive"(ännu en för mig okänd klätterros), "Albertine" (en av önskeklätterrosorna till reapris) "Händel"(klätter/busk - har jag en ynklig planta av sedan förut men jag vet att det är en vacker ros, när den trivs) "Mozart" (buskros, som jag bara ville ha ett ex till av). Sedan blev det även några krukade till ordinarie pris, såsom en till "Leonardo da Vinci" (jag vill ha en grupp!) en "Mrs John Laing" (en av mina önskerosor, som inte är helt lätt att hitta ute i handeln) en "Reve D'Or"( som ersättning för Dijonen, innan jag såg att där var skott) och en "Iceberg" på stam. Sedan är det väl så att det dyker nog upp ngn till måste-ha-ros under sommaren("Rhapsody in Blues" funderar jag på...) ...
Mvh,
AnnA Och här är en bild från i dag på min Dijon; den var alltså inte död! Gloire de Dijon på rehab Hälsn AnnA
Roligt för dig AnnammA, har också några jag går och tittar och suckar om, ger upp till midsommar.
AnnammA
26-05-2007, 16:07
....och ibland får man ge upp bara...och hitta något nytt, som kanske är härdigare... Jag går också och tittar och kollar lite hur och vad som kommer upp, och gläds åt att det växer!
----
Hälsn
AnnA
Alla mina rosor klarade vintern,utom Boule de Neige trodde jag, klippte ner den helt och idag såg jag att det kom nyar skott ner ifrån,såååååååå glad jag blev för den rosen vill jag inte vara utan.Den fryser ner mycket varje vinter men inte som i år, jag hade inte kupat och täckt den.Några minirosor är död men de ersätter jag med nya,billiga.
Det blev så att en av Erotica rosorna överlevde, de 2 andra dog tillsammans med alla 3 Gripsholm. Därför får det bli ettt nyinköp i år, men vet inte om jag vågar med samma sorter. Det vill jag dosk helst för de var så otroligt fina.
Hej Jag tycker att säga, att rosorna vakna tidigt om dem fick varm klimaten och det är risken för att komma kyla igen och attackera dem. Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
30-03-2008, 01:43
alla mina rosor lever och ser friska ut ,, lite bruna blad bara . men inte frusit ner än .
Oj en fjolårstråd.denna vinter var snällare,min Boule de neige som frusit ner helt vintern 2007 ser frisk ut i år,jag kupade upp jord kring rötterna i höstas.Jag har inte kollat så noga nu efter påskens köldknäpp men jag tror alla har klarat sig.
Värst vad ni är tidigt ute. vintern har ju precis släppt (igår!). Än ligger det lite snö här och där. Innan vintern kom förra veckan så var det mesta på G. Ni vet - allt ifrån små knoppar till halvutslagna blad, beroende på växt/ros. Nu är det bara att invänta skaderapporterna, men minst en månad till får man vänta innan det går att avgöra vad vinterns fula eftersläng ställde till med. (Det borde vara rött kort på livstid för sån´t, men jag är väl en av de få som helt egoistiskt ser fram emot att växthuseffekten ska leta sig hit  ). Fru Berglund, intressant det här med vatten... Du säger att ni har haft det torrt. Det har inte vi. Vi lever i ett gungfly av lervälling, och har så gjort se´n förra sommaren. Från min horisont är det tvärtom - rosor hatar vatten. Jag gör högre och högre upphöjda bäddar till rosorna, och bäddarna består till 50% av sand för dräneringens skull. Jag gräver diken runt omkring och kors och tvärs igenom trädgården för att avvattna och dränera undan mesta möjliga vattenmängd. Fortsätter det att regna så får jag nog börja bygga en ark, och kanske plantera en näckros eller två  ! /Stefan
Alexander-VG-zon3
01-04-2008, 20:26
hos mig i dag full sol och i skuggan +13c och i solen upp till +20c nog är det inte vinter här hos mig .
fruberglund
01-04-2008, 21:02
CITAT (Stiffe @ 30-03-2008, 22:50)  Fru Berglund, intressant det här med vatten... Du säger att ni har haft det torrt. Det har inte vi. Vi lever i ett gungfly av lervälling, och har så gjort se´n förra sommaren. Från min horisont är det tvärtom - rosor hatar vatten. Jag gör högre och högre upphöjda bäddar till rosorna, och bäddarna består till 50% av sand för dräneringens skull. Jag gräver diken runt omkring och kors och tvärs igenom trädgården för att avvattna och dränera undan mesta möjliga vattenmängd. Fortsätter det att regna så får jag nog börja bygga en ark, och kanske plantera en näckros eller två  ! /Stefan Mitt inlägg var från maj förra året, efter det regnade det hela sommaren. Men det är samma sak i år. I höstas regnade det knappt något här och förutom fukten efter snön som kom för några veckor sen som nu har smält bort så är det torrt i rabatterna här. Ja, dränering är viktigt. Rosor älskar vatten men inte stående vatten. Inte många växter gillar stående vatten, då ruttnar de eller fryser ihjäl på vintern. Fukt är dock bra. En ark låter trevligt
Ooups.  Jaha, så kan det gå efter några timmars sen kvällssurf... /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|