Full version: Plantera om Clivia...
Cassiopeia
Jag tänkte plantera om min stora Clivia, men det är 4 plantor i krukan och de är väldigt ihopväxta i rötterna så jag vet inte om jag törs dela dem... Är rädd att den ska dö för mig, jag har ju haft den i säkert 15 år eller mer...
Jag behöver råd, ska jag låta bli att dela på plantorna eller ska jag bara skära isär dem?
Jag har läst att man ska använda vanlig blomjord uppblandad med lera... vaddå för lera? Antar att jag inte måste bege mig till en åker och börja gräva...? Kan man köpa färdigblandad jord med lera i?

Så här ser det ut i krukan:
Från ena hållet:

Från andra hållet:

clivia
Cassiopeia, det är hög tid att omplantera din planta som är på väg till växthimlen. g.gif Som jag ser det på bilden, finns det sjuka och lite rutna rötter på ytan, du bör avlägsna dem. Blanda kogödsel med vanlig jord och lera, de har sådan i butiken; sedan ta försiktigt ut den gamla plantan lägg den i en hink med vatten för att frigöra rötterna och på så sätt lättare se på vilka platser du ska skära plantorna så att du skadar de så lite som möjligt. Se till att varje planta har några friska rötter kvar. Det är vit färg på dem sunda. Undvik att sätta färsk omplanterade clivia-damer i solen, det är bättre för dem på norrsidan under rekonvalescens de närmaste veckorna, vattna dem efter omplantering (bäst duscha) och sedan mycket sparsamt. Vattna inte om jorden fortfarande känns fuktig inte bara på ytan, gräv lite djupare med fingret i krukan. Efter de första två veckorna på norrsidan kann du ställa de på ost- eller väst fönster. Skönheten sover i dem d010.gif och kommer tillbaka yes.gif men det tar tid och mycket tålamod genomlyst med kärleken och "lyssning" till "damernas" behov shy.gif. Lycka till med rädningsoperationen, du kommer att ha fyra fina friska växter smile.gif rose.gif
clivia
Idag har jag omplanterat några mina clivior. Jag väntar inte tills hela krukan fylls med rötter då tror jag det är för sent och när rötterna börjar växa genom kruköppningarna är skadan många gånger oundvikligt. På bilden är min clivia förra gången lagt på forum som blommande, den har blommat färdigt och jag har tagit bort omogna frökapslar från två blomstjälkar
[attachment=2421:utblomma..._Tradera.jpg]

Denna clivians rotsystem är välutveckad, ni kan se det på bilden och behöver bara byta krukan till större. Som ni ser på den bifogade bilden har jag använt P-jord till omplanteringen, den här gången utan lera (jag har inte hunnit gå till naturen och gräva lite whist.gif till mina växtälskningar).
[attachment=2423:P_jord_r...av_kruka.jpg][attachment=2425:större_kruka.jpg]

På de nedre bilderna är min 3-åriga fröplanta från 19.2.2004 före omplanteringen och denna plantas rötter.
[attachment=2428:frö_plan...9.2.2004.jpg][attachment=2429:rötterna...ra_skick.jp
g]

Här visar jag båda plantor efter omplanteringen.
[attachment=2427:båda_pla...antering.jpg]

Jag skulle vara mycket tacksam för en smula respons om det går bra att skriva lite information om det här, om detta är till nytta åtminstone till några som läser detta forumet. Jag vill inte skriva om sådana informationer känns onödiga. unsure.gif
maimiti
Jag tycker det var bra, speciellt med bilder. Sen får man se nyttan av informationen mer långsiktigt. Även om ingen behöver det just nu så kan någon längre fram ha stor hjälp av det. Jag försöker ofta söka efter gamla inlägg för att se om det jag är intresserad av redan behandlats i någon tråd.
kickibj
Underbara, tydliga bilder - mycket informativt. Jag har alltid planterat om mina clivior i vanlig köpejord och det har fungerat bra. Den ena hann inte mer än blomma ut förrän det kom en ny stängel som blommar just nu. Den andra hade växt fast i krukan och var jättesvår att lossa, men det verkar ändå ha klarat sig bra och den håller på att få två "bebisar".
clivia
Ett stor tack till både Maimiti och kickibj för respons smiley_small_hug.gif !!! Kickibj, jag har sådan erfarenhet att äldre plantor med bra omhändertagande blommar varje vår med två blomstjälkar och det händer att de ibland blommar på hösten en gång till!!! Jag lägger till ytterligare bilder för att du kan se detta, det är bilder från mars och april detta året:
[attachment=2442:gul_cliv...stjälkar.jpg]
[attachment=2443:clivia_m...stjälkar.jpg]
[attachment=2444:brokglad...stjälkar.jpg]
Clivior är mycket tacksama blommor när vi kan "läsa deras tankar". Någon regnig dag i november 2005 köpte jag tre små bortglömda och ledsna clivior i affären för bara 15 kr st. Sedan dess har de hunnit blomma 2x, ge frön och titta på en av de som jag har också planterat om idag:
[attachment=2446:clivia_m...nga_barn.jpg]
[attachment=2449:frökapsl...blomning.jpg]

Lycka till med era växter rose.gif smile.gif rose.gif

MVH/clivia
kickibj
Underbara bilder! Den gula har jag faktiskt aldrig sett tidigare, bara den oranga som är den sort jag har. De är ju fantastiskt vackra när de blommar.
lissa
Jätte fina bilder, tack för dom och för beskrivningarna. Jag fick en clivia av en väninna som bara stod och fick nya blad i flera år, men nu i våras hände miraklet, det blev jättefina blommor..tycker jag rolleyes.gif
Jag hade hört att Clivian vill ha trångt om fötterna, för om den får stor kruka ägnar den sig bara åt att göra rötter, så jag har bara omplanterat den 1 gång, och nu håller rötterna på att svämma över igen och måste byta kruka.... Ska jag ta en stor kruka eller bara 1-2 storlekar större ?
Jag klippte av stängeln på en gång efter blommingen, nu står den i halvsol, men undrar hur jag ska bete mig med vattningen..ska den torka eller vill den ha gott om vatten redan innan den får en ny stängel??
Här kommer en bild på min [attachment=2454:DSCN3632.JPG] och här på själva blomman som verkligen höll jättelänge[attachment=2455:DSCN3549.JPG]

Ps. jag drog på smilbanden när jag läste att du bad om respons, jag håller nämligen med dig där, ibland kan det kännas som att man skriver för sig själv enbart, och det händer på många forum smile.gif
clivia
Först,ett stort tack till dig också, Lissa, smiley_small_hug.gif det värmer alltid i hjärtat när man ser att det fortfarande finns många människor som inte bara tänker på sig själva när det gäller växter...jag är inte Gud att erbjuda några universala recept eller råd hur man sköter dessa beundransvärda naturskapelser men i alla fall kan jag dela med mig av mina erfarenheter. De kommer inte från boken, de kommer från det 15-åriga gemensamma livet med bedårande vackra clivia-damer som anförtror bara de som lyssnar i all anspråkslöshet med själ och hjärta deras djupt gömda hemligheter. shy.gif Lissa, jag gillar gamla växter och tror på deras besvarad kärlek. Du har nu upplevt vilken förtrollande känsla det är när clivia blommar av sig själv happy.gif ( tummenupp.gif blomman är finfin )... Visst, är det bättre med omtanke yes.gif än med hormoner som man använder för att tvinga clivior att stå i blom för oss i affären när de inte alls är förbereda att blomma no.gif ? Vad gäller rötterna, vet jag inte vem som har kommit på att clivian vill har trångt runt fötterna. Det är kanske bara självbevarelsedrift som tvingar clivia under dessa omständigheter att blomma, det gör åtskilliga växter som sitt sista rop på mänskligt agerande och sen sloknar de... Krukan väljer jag lite större varje gång jag ser de rötterna i gamla krukans öppningar, clivior vill ha åtminstone begränsad frihet, tror i alla fall jag. (Detta är mycket viktig förutsätning åtminstone de första 3-4 åren) Efter blommningen duschar jag växterna rikligt enligt väder det kan vara 1 gång i veckan eller två. Jorden måste ha tid att torka före andra vattningen för att det är inte bara vatten som rötterna behöver men också luft, finare sagt jorden bör möjliggöras att ta ett andentag. Med finger och känsla går det att gissa, om du är osäker är det bättre att vänta enligt mig. Jag klipper inte stängeln efter blommningen, det går bra att observera hela livscirkeln hos clivian. Om den har bra omhändertagande,skadar inte några frökapslar växten. Här måste vi tänka på att i naturen är det inte alla frökapslar som är pollinerade och utvecklas. Många byter plats för clivia när den blommar ut, det förstår jag inte. Efter blommningen är det tid för blad att utvecklas. Många glömmer bort att utan friska nya blad tappar clivian kraft till nästa års mirakel. Enligt mina erfarenheter för att behålla sin styrka, 5-6 styck välutvecklade blad är nödvändiga. När nya blad är utvecklade behöver clivian sömn d010.gif minst sex veckor utan vatten och helst lite svalare... Jag önskar dig lycka till med din clivia-dam som börjat lyssna på dig!!! smile.gif rose.gif

På de nedre bilderna clivior med frökapslar:

[attachment=2463:P3070021.JPG][attachment=2464:P3070022.JPG]

Och en bild till med mönjeliljor köpta för 15 kr nov. 2005 som blommade för andra gången. Deras krukor ger dem utrymme och lite frihet för rötterna.
[attachment=2504:tre_bort...il_2007_.jpg]

Hoppas att jag har svarat på dina frågor. Om inte fråga vidare, jag svarar alltid om jag kan.

MVH/clivia
clivia
CITAT (kickibj @ 13-05-2007, 00:14) *
Underbara bilder! Den gula har jag faktiskt aldrig sett tidigare, bara den oranga som är den sort jag har. De är ju fantastiskt vackra när de blommar.

Kickibj, tack för beundran. thanks.gif jag tycker, att de är fantastiskt vackra inte bara när de blommar. Bladen är också sagolikt vackra när nytt skott är på väg och frökapslar växer och utvecklas från grön till röd eller gul färg. Och det finns ju olika sorter av brokbladiga clivior också. smile.gif smile.gif

MVH/clivia
kickibj
Ok, där ser man hur lite man vet. Jag har som sagt bara känt till den organga innan. Jag gillar mina clivior , men då jag vill ha plats för mångfald i mina fönster ryms inga fler clivia hos mig. Tyvärr för jag skulle gärna haft den gula också.
lissa
Tack clivia för svaret, verkligen bra och jag fick svar på en del frågor innan jag har gjort dom yes.gif
Härliga bilder också, är det på samma clivia som du har både frukten och ny stängel på väg?? Det kan ju ibland verka som om det är samma blomma fast det inte är så på kort..
Jag har förstått att jag bör vänta och ge stängeln tid till att få frön om den är befruktad, men klipper du då av den när frukterna har mognat, eller när???
Jag förstår att min stackare har lidit en del, för den har många gånger varit utan vatten mer än 6 veckor. Under dom här åren tror jag att den bara har förlorat högst 2 blad, och den står alltid ute, normalt med tanke på klimatet jag har, men den har haft ca´+4 rätt många dagar, och ev lite mindre några nätter, men inte under nollan..
Nu ska jag byta jord illa kvickt för rötterna är utanför krukan upptill.. så nu passar jag på att fråga om det är bra att lägga i lite benmjöl i samband med omsådden ??och om man kan ha den mitt i solen eller vill den ha lite skuggigt??
Tackar igen för den här fina hjälpen du ger..man märker att Clivian har en speciell plats i ditt hjärta
clivia
Ja, Lissa, de finns på samma clivian yes.gif . Gul clivia plantor (åtminstone mina) är inte så villiga att göra rotskott no.gif som några (inte alla) mönjeliljor är. Clivior kan ha frökapslar och blommor samtidigt. Om det görs med sunt förnuft skadar detta inte plantor enligt mina erfarenheter. I naturen hjälper fåglar eller andra djur att föröka plantor men det finns plantor vilka bär sina frökapslar tills de vissnar lite i torrperioden, spricker och frön faller på marken. Ofta gror de redan i sin "naturförpackning". Som det var sagt i någon av föregående tråd behövs det minst 6-7 månader och hos många sorter upp till ett år för kapslar att mogna. När de börjar byta färg går det att plocka och plantera dem. Men, ja, om du inte vill ha fröna då kan du klippa stängeln närsomhelst, det spelar ingen stor roll. Vad gäller torka, måste jag säga att clivian överlever torka ganska lång tid, inget problem, hon övergår ganska snabbt till sömnperiod (växer inte men lever) det är sämre med övervattning. Ju lägre temperatur dessto mindre vatten. Helst ingen vatten om det är 4 grader ute. Clivior överlever om de är i torra förhållanden och vinterdvala allt över 0 grader. Det är bara frost som skadar dem. Vad gäller din fråga om benmjöl, nej, jag skulle inte lägga den i jorden för omplantering. Den redan är gödslad tillräckligt, överflöd av gödsel kan skada på samma sätt som brist på den. När du väljer plats för de, tänk på att detta är växter som kommer från skogen, där inte så mycket ljus finns, även om det finns Clivia mirabillis som gillar lite ljusare förhållandena. I Barcelona, i alla fall, behöver du skydda de före den hettande solen och ställa de i skuggan. Om det är något annat som du undrar över är det bara att ställa frågor.
På bilder är två clivior med två stänglar av frön:
[attachment=2544:brokblad...4.5.2007.jpg][attachment=2545:gul_cliv...4.5.2007.jp
g]

På de här bilderna lite av annorlunda variegation hos clivia blad:
[attachment=2547:variegation_2..jpg][attachment=2546:variegat...s_clivia.jpg]

Lycka till!!! smile.gif smile.gif smile.gif

P.S: Jag ber om ursäkt Cassiopeia att jag inte har öppnat egen tråd duh.gif dunno.gif wub.gif
lissa
Jag instämmer i den ursäkten, för jag har ju gjort att den blev förlängd, men samtidigt så tror jag nog att som har Clivior har tyckt att den har varit väldigt upplysande.
Tack tack tack för hjälpen, idag fick den ordentlig kruka som den kan växa fint. Bra att jag fick veta att den trivs bättre i halv/ helskugga hos mig.
Helt klart har den varit mer sovande än vaken eftersom den har haft mycket torka och ibland lite väl kyligt. Lovar att bättra mig så att jag kan njuta av blomsterprakten med gott samvete.
Om jag får något problem uppskattar jag att jag får återkomma. Tack igen smiley_small_hug.gif
mamamaggan
Sökte och fann denna tråd som passar mig bra just nu. Min granne har en stor Clivia som han vill ha hjälp med att dela och sätta om. Jag tror att den har c:a 5 nya plantor , fast rejält stora , och dem vill han sätta i egna krukor. Hur ska vi göra?

Såg att man ska skära loss dem från moderplantan , men hur då? Är det något speciellt man ska tänka på förutom att de ska ha egna rötter?
Tosan
Jag brukar slita isär dem. Det är mest att rötterna är ihopflätade som gör att de sitter ihop. Sen tar jag alltid bort gamla rötter och ser till att behålla de som är unga och fräscha. Rensar rätt mycket med andra ord.
Annars tror jag inte det är några märkvärdigheter, en kruka med jord räcker långt
mamamaggan
Tack Tosan!

Då prövar vi att göra så. Känner lite extra ansvar eftersom det inte är min clivia. Och grannen är noga med sina blommor. Han har en del väldigt fina krukväxter också , han är duktig på att sköta dem. Men clivian törs han inte ge sig på själv utan frågade mig ( av alla människor?!) om hjälp.

Har blivit lovad en av plantorna och så ska han få något av mig , en ampellilja ville han ha men det blir nog något mer. Känns lite futtigt att byta en ampellilja mot en clivia.
Cassiopeia
Väcker liv i en gammal tråd för nuuuuu äntligen har jag delat och planterat om min Clivia! wub.gif
Lite nervös är jag att de inte ska trivas eller att jag skadat rötterna, men jag håller tummarna att det går bra. Tyvärr har jag svårt att hitta bra platser åt dem, men jag vägrar göra mig av med någon så jag får väl försöka fixa plats.
En växt blev till tre.
[attachment=15611:cliviamoder.jpg]
[attachment=15612:clivior.jpg]
clivia
CITAT (Cassiopeia @ 23-03-2008, 19:31) *
Väcker liv i en gammal tråd för nuuuuu äntligen har jag delat och planterat om min Clivia! wub.gif
Lite nervös är jag att de inte ska trivas eller att jag skadat rötterna, men jag håller tummarna att det går bra. Tyvärr har jag svårt att hitta bra platser åt dem, men jag vägrar göra mig av med någon så jag får väl försöka fixa plats.
En växt blev till tre.
[attachment=15611:cliviamoder.jpg]
[attachment=15612:clivior.jpg]

Cassiopeia, det kommer att gå bra för dem, bara du inte vattnar för mycket och inte placerar dem vid elementet...De gillar inte att stå för varmt...

Lycka till! blomma.gif

MVH/clivia
Cassiopeia
Nej jag ska låta dem torka upp ordentligt innan jag vattnar igen. Tror de har lite för dåligt med ljus där de står nu så jag ska nog köpa en blombänk så de kommer upp lite.
Elementet är inte på. smile.gif
Chivvie
Ni som vet mer än jag om klivior. Hur stora skall bebbarna vara innan man delar av dem från moderplantan? Har ärvt en efter svärmor och den är i mycket stort behov av omplantering, då rötterna är ovanför krukkanten. Bebbarna har 4 resp 5 smala blad och fler på gång. Den tycks ha fått en väldig fart på tillväxten på sistone.
Tosan
CITAT (Chivvie @ 24-03-2008, 17:20) *
Ni som vet mer än jag om klivior. Hur stora skall bebbarna vara innan man delar av dem från moderplantan? Har ärvt en efter svärmor och den är i mycket stort behov av omplantering, då rötterna är ovanför krukkanten. Bebbarna har 4 resp 5 smala blad och fler på gång. Den tycks ha fått en väldig fart på tillväxten på sistone.

Vet inte om det är rätt eller fel, eller om det har nån betydelse, men oftast har jag delat dem när jag ändå planterar om, har aldrig brytt mig om storleken på bebisarna...
Chivvie
Tack. Då chansar jag och ger dem var sin kruka och hoppas på det bästa. Om inte, så är det ju i alla fall en av de där som ger nya avläggare - ifall det misslyckas menar jag, så finns det ju goda chanser att den får nya barn ingen om ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon