wonderboy
Ja, som jag skrev i rubriken! Alla pratar sig varma för välbrunnen hästgödsel, gärna i kombination med strö, halm, spån etc. Varför finns det då inte att köpa på påse, eller finns det?

Jag förstod av programmet "Söderläge" att de tycker man åker till en hästägare och hämtar hem minst två år gammal hästgödsel. För mig infinner sig en massa praktiska problem med detta och allt skulle förenklas om det fanns påsar på samma ställen som man köper sin andra gödsel.

Någon som vet något i frågan?
Biggan_
Där har du kanske en bra affärsidé! bravo.gif tummenupp.gif
marskattan
Min första fundering är: - Finns det verkligen 2 år gammal hästgödsel hos hästägare? Dom jag känner gödslar ut minst en gång om året...

Men annars tror jag definitivt du har en bra affärside *ler*. Är du på jakt efter hästgödsel? och i så fall vart bor du? Om du bor i närheten så kan jag förmedla kontakt med ett antal hästägare.
KURT
Traditionellt har kor stått inne en stor del av året (det håller på att ändras), därför har det funnits god tillgång till kogödsel. Medan hästar ofta varit ute en större del av året.
tomba
kul ide. jag tömde min varmbänk igår. den "drivs" med färsk hästskit giggle.gif nu är den ett år gammal och ligger utspridd i alla rabatter och på allt i trädgården som kan vilja ha lite näring. (utom kaninen då, den vill inte ha hästbajs rotfl.gif ) trots att bajset är uppblandat med det fruktade sågspånet fungerar det utmärkt som gödning på allt utom potatis(den blir skorvig). slå två flugor i en smäll och bygg en varmbänk. bravo.gif
wonderboy
Tack för alla svar!

Nej, jag jagar inte affärsidéer! Jag kan bara tycka det är underligt att det inte finns att köpas på påse. Jag känner till åtminstone två ridskolor i min närhet som har rejäla gödselstackar och undrar hur det går till när kogödseln samlas in och förpackas i påsar. Det borde ju inte vara så svårt att samla in hästgödseln på samma sätt.
Gurkan
Kogödsel på påse görs av flytgödsel (bajs+urin) som komposteras med torv och evt. träfiber som det snackas om i en annan tråd.

Hästgödsel på säck skulle säkert kunna vara användbart men det är nog svårt att göra en standardiserad produkt som håller en jämn kvalitet eftersom blandningen hästgödsel+strö är olika från stall till stall.

Vill man inte ha ett helt lass hästgödsel kan man ju åka förbi nåt stall och ha med sig några hinkar eller säckar, det behöver inte vara så krångligt.
Ramoth
Skulle också tro att det kan vara svårt att hitta två år gammal hästgödsel vid ett stall.
Gödselstackarna brukar normalt grävas bort betydligt oftare än så.
Förresten - finns gödseln kvar så lär den gamla ligga i botten ....

Däremot kan man ta hem färsk och kompostera själv.
Att kompostera i två år vet jag inte varför man ska göra, om inte gödseln är blandad med det terpentin fyllda sågspånet.
Sågspån som inte är ordentligt komposterat skulle jag verkligen akta mej redigt för.
Har hört allt för många berättelser om människor som fått både planteringar och åkergrödor(!) total fördärvade/kraftigt försämrad skörd för att inte ta varning.
Ren hästlort verkar man däremot kunna slänga på hur färsk som helst utan att växterna tar skada.
Är det blandat med halm är det däremot i vart fall praktiskt om halmen brutits ner ganska bra. Halmstån i landet är opraktiskt och inte direkt till prydnad (i den mån man bryr sig om hur det ser ut)
backsippan
Hej

Har läst vad ni skrivit om hästgödsel och blev lite förvånad över att ni inte har det på påse i Sverige för här i Finland finns det.
Finland ochSverige brukar ju vara rätt lika i varuutbudet bara olika firmamärken så det är konstigt att ingen nappat på iden om häst på påse.

mvh backsippan
KURT
CITAT (backsippan @ 03-05-2007, 16:34) *
Hej

Har läst vad ni skrivit om hästgödsel och blev lite förvånad över att ni inte har det på påse i Sverige för här i Finland finns det.
Finland ochSverige brukar ju vara rätt lika i varuutbudet bara olika firmamärken så det är konstigt att ingen nappat på iden om häst på påse.

mvh backsippan

Det borde vara betydligt dyrare än kogödsel? Stallen är ju i allmänhet mindre enheter än ladugårdarna, så det innebär mera transporter för att samla ihop det. Å andra sidan så öka antalet hästar exponentiellt, medan mängden kor minskar något!
mirra29
hej har läst att anledningen till att man vill att gödslet ska vara komposterat i två år är bla att, det går åt så mkt kväve att bryta ner tex sågspånet. Att det är då lätt att man får brist på kväve i jorden. Samma gäller om man använder halm som jordförbättringsmedel, att man ser till att man till för kväve på ngt sätt.
Maria_z5
Det är svårare nu för tiden att få mer än 2 år gammalt hästbajs men jag brukar åka och hämta i stallet själv i säckar och komposterar det hemma funkar finemang.
Om stallfolket själva har lagt i säckar brukar de ta 5-10kr/ säck men det tycker jag är sjysst, de betalar ju allt råmaterial för "guldet".

/Maria
Carina
Bor du i närheten av Trollhättan är du välkommen hem till mig för att hämta hästgödsel.
Vi har fyra årgångar liggande så det är bara att välja ;-)
Mvh, Carina
tomba
CITAT (backsippan @ 03-05-2007, 16:34) *
Hej

mvh backsippan

VAAA!??? w00t.gif w00t.gif finns det i Finland? var då?? och vad kostar det?? yahoo.gif yaay.gif bravo.gif
Åsa zon 6
Jag har mockat i en hästhage. De har hästarna ute på sommaren och sedan ligger hästskiten där över vintern. Sommaren därpå brukar hästägaren mocka hagen, dvs gräva bort all hästskit. Gissa om hon blev glad över lite hjälp! thanks.gif Dessutom är det inget spån iblandat utan ren skit med lite jord. Perfekt! 000.gif
KURT
CITAT (Åsa zon 6 @ 31-05-2007, 21:15) *
Jag har mockat i en hästhage. De har hästarna ute på sommaren och sedan ligger hästskiten där över vintern. Sommaren därpå brukar hästägaren mocka hagen, dvs gräva bort all hästskit. Gissa om hon blev glad över lite hjälp! thanks.gif Dessutom är det inget spån iblandat utan ren skit med lite jord. Perfekt! 000.gif

Återigen, det man plockar i hagen är bra som jordförbättring, men eftersom det inte innehåller urin så är det inte speciellt näringsrikt.
Eva i Västerås
Men kvävet är ju det som är lättast att tillsätta. Lite guldvatten, hönsgödsel eller blodmjöl så är det fixat. Det är ju hästbajsets fina mullbildning och jordförbättring som är så bra.
Jag odlar grönsaker i pallkragar på hästbajs och räknar med fin jord till den rabatt jag ska påbörja i höst. Funderar på två kragar till redan i sommar för att få mer hästjord.
Dottern rider, och det går så bra att skotta i ett par säckar från gödselstacken. Färskt iof, men jag komposterar ju själv.
Grönsakerna växer enormt.
Fast jag ser ju att man får vattna mycket mer i pallkrage än i land på marken, men det är en annan tråd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon