catmilla
sos.gif Vill så gärna ha egna tomater, men balkongen är alldeles för skuggig.
Kan jag ha tomater under lysrör hela sommaren? De skulle i så fall få växa nere i källaren. Eller blir det för mörkt och svalt (+18)?

Hoppas någon vet. wub.gif

Ps. är jag i rätt "rubrik" och frågar?
emmapemma
Jag har haft tomater på en norrbalkong, och det blev OK tomater (om jag hade låtit dem sitta längre på plantan hade de förmodligen blivit bättre innocent.gif ). Jag skulle tippa (men jag kan ha fel) att det är bättre att ha dem på balkongen än i källaren, oavsett tillskottsljus.
kollba
18 grader och lysrör låter inte som en bra idé...
Blåbärsblad
Jag tror att de vill vara på balkongen, jag har haft tomater i skugga (+ lerjord och jättetorrt hela sommaren) och de blev ganska okej iaf. Hoppas dina blir goda wink.gif
Jonas70
Det finns ju en hel del sorter som sätter frukt vid relativt låga temperaturer, och de kan man ha nästan var som helst. Jag har bland annat en sort som heter Siberia som ger frukt vid temperaturer kring 5 grader.
catmilla
Tack alla. Jag ska prova att ha dem på balkongen då och hoppas på det bästa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon