Full version: Hoya Kerri
Pia L
Hejsan !
Appropå många frågor under åren om singelhjärtan av Hoya Kerri som säljs till alla hjärtans dag.
Jag köpte för några år sedan några sådana singelhjärtan, mest för att jag själv tyckte att dom var söta, och när man har läst många svar här inne så har man inte förväntat sig något annat än att man ska vara glad så länge man kan hålla liv i hjärtat.
Idag när jag gick vattningsrundan bland krukorna så ser jag något sticka upp nästan en dm bakom ena singelhjärtat, jag trodde att någon varit lustig och stuckit ner något där, döm om min förvåning när jag ser att det sitter fast i hjärtat, det kommer små, små blad på stängeln bakom, så nu ska jag kanske ställa fram den i solen istället för i en mörk hörna i vardagsrummet.
Så ge inte upp ni som har köpt dom ensamma bladen, förr eller senare så kan den börja växa, jag är bara sååååå glad yahoo.gif
Hannifer
Yowza! Äntligen lite hoyaprat!

Gratulerar till din växande H. kerrii, Pia L. Jag har hört att skillnaden mellan de "hjärtan" som endast består av rotade blad inte kan sätta nya skott; det krävs en bit "stjälk" också.
sqrulan
smiley_small_hug.gif

GRATTIS!!!

Det var väl roligt,den har ju så fiiiina blad.

Jag har köpt ett skott för en månad sedan,hoppas det går lika bra
för mej.

Så här såg skottet ut,från tradera.
Pia L
Ditt skott kommer garanterat inte att ta ett par år på sig att växa, mitt blad var faktiskt bara ett blad, så jag hade inte förväntat mig en stängel på den.
När diskussionerna gick här så drog jag upp alla bladen ur jorden och spolade rötterna rena, det fanns ingen stam, men bladfästet hade svällt en aning från tidigare kontroller.
Men vill man ha snabba resultat så rekomenderar jag nog hellre en riktig stickling, nu återstår att se om den här skulle vilja blomma för mig någon gång i framtiden, sticklingen av en Carnosa som jag fick av min svärmor för många herrans år sedan vägrar i sten, men den växer och frodas.
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Jag har också en hoya carnosa som inte blommar,men jag tror
att min borde hänga på en ljusare plats.

Det är svårt att hitta ett bra fönster för den tål inte sol på
bladen,testade men ett blad blev fult så jag flyttade den.

Jag har även köpt denna:Hoya australis "lisa",jätte fin.
Bilderna är från tradera.Inte mina.
maimiti
Gratulerar bravo.gif Äntligen någon som får tillväxt från "alla hjärtans dag bladen".

Hannifer: Det behövs faktiskt ingen stam egentligen, det kan gå att få tillväxt utan men om det funkar tar det väldigt mycket längre tid än normalt. Jag har ett blad som sitter i en kruka och har suttit där i över ett år nu... men jag har gett mig den på att spara den om det så tar 10 år innan det händer något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon