Full version: Blåsippa
skogstroll
I helgen fick jag av mamma en planta blåsippa som ursprungligen kommer från min gammelmorfars fina trädgård, jag undrar om någon är blåsippsexpert och vet hur exakt de vill ha det i sin miljö... jag bor på en tomt med sur skogsjord. Jag satte den i ett litet hörn av trädgården med lite barr och lövkompost (den hade lite sånt i krukan). Vill de ha skuggigt eller ljust?

thanks.gif
Piccante
Blåsippa är indikatorväxt på kalkpåverkad mark så sur skogsjord är inte att föredra. De växer ju vilda i "lundmiljöer" typ lövskogsdungar och öppen mark med mullrik jord som är kalkpåverkad eller kalkrik. Lövkompost låter ju bra för det ger mull men jag skulle kalka oxå för att höja pH.
Alexander-VG-zon3
mina trivs bra i ful sol om man vattnar
skogstroll
vilken lycka jag såg igår att den klarat sig trots allt! kul att ha nåt som gått långt i släkten smile.gif nu har jag fått en blå vitsippa (trodde inte det fanns) också av mamma som jag nog sätter i närheten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon