Full version: Chili
Lie
Jag satte chili i februari som nu har blommat (jag bor i Frankrike). 3 av plantorna har fatt frukt som nu hanger och mognar. Men pa de andra 3 plantorna har blommorna bara vissnat, utan att det hander nagot mer. (Alla plantorna star pa samma stalle). Vad beror det pa och kan jag gora nagot at saken? Om det inte blir frukt nu, kan chilin blomma igen senare i sommar?
Åsa, mälardalen zon 2
Inga pollinerande insekter??? Odlar du dem i kruka (isåfall hur stor)? Eller i marken? Har de sol? Näring?
Lie
Jag odlar pa en liten kant utanfor koksfonstret, dar det ar sol nastan hela dagen. Krukorna ar inte speciellt stora (har inte sa mycket plats) men det verkar inte spela nan roll: en planta i en pytteliten kruka (8 cm diameter) ar en av dem som har fatt frukt! De far naring regelbundet och det verkar finnas insekter....sa jag forstar inte....
Åsa, mälardalen zon 2
8 cm är nog lite väl liten kruka för att plantan ska orka ha frukter ett litet rotsystem orkar inte så mycket, så jag tror du behöver större kruka, många chilisorter brukar behöva ca 10liters kruka under sommaren.

Dina plantor kommer dock att sätta en massa frukt under sommaren ifall de får bättre förutsättningar. De första frukterna bör man plocka bort, plantan bör satsa på tillväxt innan den ska föröka sig (frukter)

2 plantor Albansk chili i hink på 20 liter förra sommaren (frukterna var gröna när bilden togs)

Lie
Tack for hjalpen, jag antar att jag borde plantera om....

Problemet ar att mina tomatplantor (som ocksa blommar) tar all plats! Jag kanske ska statsa pa tva (eller tre) av chiliplantorna och plantera om i storre krukor?
Det ar alltid samma problem med plats nar man inte har tradgard och jag KAN bara inte slanga plantor som vaxer och mar bra....

noora
Om du planterar chilin i större krukor kommer den att växa och göra fler blommor. Det är definitivt värt att satsa lite extra på ett par-tre plantor om du inte har plats för alla plantorna.

Vad är det för sorts chili? En del sorter kräver mycket ljus och värme för att pollenet ska frigöras i blommorna. När dom blommar kan du skaka lite försiktigt på grenarna, eller dutta lite försiktigt med en pensel i blommorna, så hjälper du pollineringen på traven.
myrtille
Jag har också platsbrist och odlar mina chilis i krukor som är 15 cm och det funkar bra. Det påverkar inte fruktsättningen, men plantorna blir inte så stora och de får alltså inte heller lika mycket frukt. Största nackdelen är att man måste vattna ofta om krukan är liten. Jag tror inte det går att ha så mycket mindre krukor än så dock. Att dina plantor tappar blommor tror jag kan bero på att de står ute. Jag bor i Luxemburg och här går temperaturen nu ner mot tre, fyra grader igen på natten efter en rätt varm period. Jag märker också att det faller blommor, och jag har tänkt att de kanske inte känner sig "redo" ännu. De plantor du har med frukt kanske fick dem under den varmare perioden (om ni nu har haft samma väder som oss). Eller så kanske det är en annan tåligare sort? Jag har aldrig behövt hjälpa till med pollineringen, det brukar sköta sig självt. Det är i och för sig inte så många insekter än så länge, men jag har sett en och annan humla i alla fall.
Lie
Alla plantorna ar av samma sort: "cayenne". Pa fropasen star det att den kan skordas f.o.m augusti.... Kanske har plantorna blivit "stressade" av att det blev varmt sa fort? Hela april har namligen varit sommarvarmn har i Paris och plantorna har statt i solen. Men jag antar att de kommer fortsatta blomma under sommaren? Det skulle vara synd om jag bara far tre-fyra frukter pa varje planta och sen inget mer...
myrtille
Fler än tre, fyra blir det ju. Cayenne är en sort som får rikligt med frukt. Jag hade en variant som jag kunde skörda redan i början av juli förra året och den fortsatte att ge frukt till in i oktober tack vare den milda hösten. Vartefter man plockar frukter kommer det nya. Det blir säkert bra. Jag tror fortfarande de tycker det är för tidigt. Även om dagarna är varma så är det kylig luft nattetid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon