anna_rispan
01-05-2007, 13:14
Halloj!
Jag planterade en kaprifol o en liten benved i en kruka. De skulle båda klara zonen. Men benveden ser för risig ut så nu åker den bort.
Jag drog upp den ur krukan o den hade faktiskt rotat sig hyftas o de små rötterna ser ändå ut att ha lite liv i sig. Jag kan plantera den på odlingslotten om ni tror att den går att rädda.
Men! Nu vill jag ha ett idiotsäkert tips på växt som kan sitta i kruka året runt o tål skugga. Krukan står innanför balkongräcket o mot norrväggen så det kommer i stort sett inget direkt solljus alls. Gärna en billig växt också.
Alexander-VG-zon3
01-05-2007, 13:25
hosta klarar sig fint i min zon i kruka om kruka är frost säker plus klarar den skugga , och benveden den kommer säkert igen plantera den i marken och se vad som händer
anna_rispan
01-05-2007, 20:07
Tack för ditt svar Flaxxs. Nu sitter benvden ute. Alla blad ramlade av så den ser verkligen ut att vara stendöd... O hosta kan bli fint.
Inga andra tips?
Alexander-VG-zon3
01-05-2007, 20:26
CITAT (anna_rispan @ 01-05-2007, 21:07)

Tack för ditt svar Flaxxs. Nu sitter benvden ute. Alla blad ramlade av så den ser verkligen ut att vara stendöd... O hosta kan bli fint.
Inga andra tips?
ormbunkar går ju fint fint i norr , vet inte dock hur dom klarar sig i kruka .
myrtille
05-05-2007, 15:32
Jag har en clematis alpina i norr, den får aldrig direkt solljus, står i utsatt läge med mycket blåst, och den trivs - blommar tidigt på våren och får sen fina fröställningar. Du bor i en kallare zon än mig men sorten lär ska växa i Sibirien. Clematis sibirica och macropetala ska också vara tåliga.
anna_rispan
05-05-2007, 17:12
Murgröna...ja om den hänger sig över kanten.
Clematis..njae, jag vill nog ha en växt som är låg o mera fluffig ändå.
akleja trivs bra i min kruka... den står ute året om, men inbäddad på vintern. den får iofs _lite_ sol hos mig - men bara någon timme om dagen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.