Full version: Lammöronen försvann
olgak
Jag planterade lammöron Silver carpet förra våren. De tog sig fint, men mycket få plantor verkar ha överlevt vintern.

På platsen är sol först på eftermiddagen, men då steker det på ordentligt, så jag har uppfattat läget som att det skulle passa dem. I o f s vattnade jag rätt mycket förra året, men det verkade de inte ta skada av, så jag tror snarare det var vinterfukten som de inte gillade. Det var ju en rätt konstig vinter med ovanligt höga temperaturer, jag vet inte om det kan ha bidragit.

Vad skulle ni föreslå som ersättning som skulle tåla torka, men inte vara så känsliga för vinterfukten?

Jag hade dem som kantväxt, övriga växter i rabatten är 4 pioner, blågull, echinacea och strålrudbeckia.

Det handlade om 10 meter kantplantering av lammöron som gått i putten tyvärr...så det gör inget om förslagen är på hyfsat billiga växter smile.gif.
Ardisia
Det där låter konstigt, hur kan man utrota lammöron? Jag har mina överallt och gräver upp hela tiden. Undrar om det är vattningen som de inte gillade, mina växer under en stor cypress och där är det torrt! Då får aldrig extra vatten. Kantnepeta kanske, de är inte så känsliga och lätta att dela och föröka, skär av de på sensommaren så blommar de en gång till.
Ylva i Dalarna
Hej!
Jag har samma erfarenhet med lammöronen Silvercarpet. De dog för mig, jag böt ut mot den vanliga sortens lammöron och dom klarar sig hur bra som helst, jag tror helt enkelt att silvercarpet är mycket känsligare.
Ylva
Pesco
Jag tror de är känsligare. Jag har dem, nu efter ett par år tar de sig ordentligt. Bara att skära ut en bit och plantera på nytt ställe så tar de sig direkt (elak lerjord).

Däremot har typ lika mycket timjan dött för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon