IceCube
01-05-2007, 13:35
Hellow.
När jag gick runt idag för att ta mig lite frisk luft så såg jag av en slump en skogsviol (inte säker) med en blomma som var hälften vit med blålila fläckar på. Helt klart en ny mutation, antagligen hade det DNA:t som stod för en del av den blålila färgen blivit demolerat. Tycker ni att jag ska försöka att odla rent den? Just nu är det bara en ledsen stickling som står i barkmull för att få rötter. Ska skicka upp en bild lite senare på den.
Piccante
01-05-2007, 13:50
Häftigt! mutationer kan visst ske lokalt i en växt t.ex. i en knopp så det är inte säkert att du kan renodla den och föra generna vidare på annat sätt än att dela den, men försök. Vore ju kul om det skulle fungera.
IceCube
01-05-2007, 13:59
Men hur tycker du att jag ska göra för att få den att rota sig? Just nu har jag doppat botten av den i askorbinsyra och satt ner den i en rätt så stor kruka fylld med barkmull. Är det något jag har missat tro? Jag såg att den hade en knopp också, alltså inte bara en blomma så jag ska se om den knoppen också har de där färgerna.
Herbert Arvidsson
01-05-2007, 14:05
hej kul att höra om ditt fynd. Att mutationer uppstår ibland är något som vi har varit med om bland våra hallonsorter, här handlar det inte om att vi förväxlat några sorter, naturen ordnar ibland överraskningar. Vad vi undrar är om någon har sett en liljekonvalj med klasar av blommor, är detta en ny sort eller en mutation av våra vilda konvaljer. På stängeln kunde vi räkna in ca 60 små blommor och vi är väldigt tacksamma för den nu får vi snart se den i blom igen. Till sist önskar dig lycka till med din viol. Mvh Ingeborg vid datorn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.