Någon som vet något om dessa??
Köpte ett hus i höstas och försöker nu ta reda på vad jag skall spara i rabatterna...
Är intresserad av både den gula och den ludna växten i översta bilden...
och bladen i undre bilden
[attachment=1912:Trädgård_0031.jpg]
[attachment=1913:Trädgård_0051.jpg]
Jätte tacksam för tips!
/Samuel
Första bilden kan vara en praktlysing. Bladen på andra bliden ser misstänkt likt ut som kirskål, ett vidrigt ogräs som är ursvärt att få bort... Har du på fler ställer i rabatterna så gräv genast bort och försök att få bort så mycket rötter du kan.
Mvh
Fenja
Maria i Helsingborg
02-05-2007, 18:32
Jag tycker att 2:an liknar en bokplanta....
CITAT (Fenja @ 01-05-2007, 15:00)

Första bilden kan vara en praktlysing. Bladen på andra bliden ser misstänkt likt ut som kirskål, ett vidrigt ogräs som är ursvärt att få bort... Har du på fler ställer i rabatterna så gräv genast bort och försök att få bort så mycket rötter du kan.
Mvh
Fenja
Håller med Fenja!
sqrulan
02-05-2007, 19:51
Den första kanske bolmört??Gissning.
Det gula nere till vänster är vanlig maskros..

det andra gula kan vara nån sorts törel och det ludna tycker jag ser ut som kungsljus..
ingrid fuxwall
02-05-2007, 20:58
CITAT (Tesa @ 02-05-2007, 21:42)

Det gula nere till vänster är vanlig maskros..

det andra gula kan vara nån sorts törel och det ludna tycker jag ser ut som kungsljus..
Håller med om att det gula är någon törel men är så dålig på namn att jag inte hittar det rätta just nu - har en likadan.
Mina kungsljus ser inte sådana ut men något eget tips på namn har jag inte.
ingrid
Håller med fenja: det är definitivt kirskål... efter att ha sökt på kirskål och jämfört så är jag nu säker

har MYCKET kirskål...
CITAT (Fenja @ 01-05-2007, 15:00)

Mvh
Fenja
Det gula är troligtvis vårtörel, tack för det TESA

har ogräs mängder av den... men jag får väl styra upp

Det ludna verkar dock inte vara Kungsljus.... har inte samma struktur på bladen..
M.v.h.
Samuel
Cam & co
04-05-2007, 21:24
Den gula tycker jag ser ut precis som den Gulltörel (Euphorbia polychroma) som jag fick av "Monica M zon 4" här på forumet härom dagen

fast den jag har är mindre än den du har isf ...
CITAT (zammy @ 02-05-2007, 22:15)

Håller med fenja: det är definitivt kirskål... efter att ha sökt på kirskål och jämfört så är jag nu säker

har MYCKET kirskål...
Det gula är troligtvis vårtörel, tack för det TESA

har ogräs mängder av den... men jag får väl styra upp

Det ludna verkar dock inte vara Kungsljus.... har inte samma struktur på bladen..
M.v.h.
Samuel
Har också mängder av kirskål...men att gräva upp rötter etc är nästan omöjligt. Ta bort alla blad och skott du ser så fort du ser dom, då 'tröttar' du ut kirskålen. Detta får man göra nästan varje dag...men till slut blir det mindre och mindre...jag gör såhär och har faktiskt rabatter nu med väldigt lite kirskål i...så det är bara att ligga i...
Hej igen!
Jag tänkte bara berätta vad jag hittade i en liten trevlig trädgårdskalender vid namn Jordspråk skriven av Nils Nyberg och utgiven av en bok för alla:
Jo ett recept på KIRSKÅLSPAJ!!!!
Har provat den och den är riktigt GOD!
Ingridienser för fyra portioner:
3dl mjöl, 1krm salt, 125g smör/margarin, 1dl kesella, 2msk vatten. FYLLNING: 1l späd kirskål, 1 buljongtärning, 4dl vatten, 2dl riven ost, 2 ägg, 2dl mjölk, salt, peppar.
Förväll kirskålen ett kort ögonblick i grönsaksbuljongen, häll upp i sil. Mixa bladen när de svalnat något.
Hacka samman mjöl, salt och fett. Tillsätt kesella och lite vatten i taget och gör snabbt en smidig deg som trycks ut i en 24cm pajform och förgräddas mitt i ugnen under 10 minuter i 100grader. Rör under tiden ihop ägg, mjölk och hälften av osten. Krydda och rör i kirskålen. Fyll skalet och toppa med resten av osten, grädda ytterligare ca.20minuter. Så nu vet vi att...
-Det ända sättet att bli av med kirskål är att äta upp den!