olgak
Hur gör man med sticklingar från flocknäva? Är det bara att bryta av en utläggare och stoppa ner i jorden på ny plats, eller ska man förbereda dem på något sätt?
Gloriana
Jag har förökat nävor genom att bara gräva upp plantan och dra isär den. En "pinne" med rötter (har gått utan också) ner i jorden igen och vattna. De brukar ta sig plättlätt!
lolo
Precis, och man bör tänka på att flocknävan gärna "kväver" andra perenner, så man får ha dem under viss uppsikt. Det som är bra med dem är att de förutom att de är vackra, även kväver ogräs.
olgak
CITAT (lolo @ 01-05-2007, 18:48) *
Precis, och man bör tänka på att flocknävan gärna "kväver" andra perenner, så man får ha dem under viss uppsikt. Det som är bra med dem är att de förutom att de är vackra, även kväver ogräs.

Hm. Min idé var att ha den lilla flocknävan (heter den Biokovo?) som kantväxt. Jag skrev i en annan tråd om att mina lammöron verkar ha ruttnat bort i vinter. Skulle ni göra så eller verkar det riskabelt? Visst kan jag ha dem under uppsikt, men ändå. (Jag har flocknäva på flera ställen, men de är relativt nyplanterade fortfarande.)
olgak
Jag lyfter denna tråden för att få berätta att jag i helgen planterade 100+ blekrosa flocknäva 'Spessart' smile.gif. Jag är inte säker på att alla klarar sig, några hade lite tunnare "stam", och de ser inte glada ut nu. Men jag ska passa dem med vatten, så håll tummarna.

Sen har jag också planterat säkert lika många sticklingar av liten flocknäva. Jag satte dem som kantväxt i min rabatt som jag antydde tidigare, och jag hoppas det ska gå bra. Så länge jag bor kvar har jag dem ju under uppsikt. Jag satte också en massa på baksidan där det är skuggigt, så får vi se om de kan trivas. Dessa hade fina, utvecklade "stammar" (jag tror ni vet vad jag menar...) och de ser väldigt lovande ut.

Jag är supernöjd smile.gif.

svanqvistj
Hejsan!

Flocknäva som kantväxt är super, och det eftersom nävan lätt tar överhand på alla växter och likaså på gräset. Jag har inte behövt kantskära den rabatten på flera år. Gräset tar sig helt enkelt inte in i rabatten. När man har fått bredden på kanten man vill ha är det superlätt att dra upp de avläggare som letar sig in i rabatten och vips så har man ännu mer flocknäva att sätta som kantväxt i andra rabatter. bravo.gif

Jeanette
olgak
Jag kan rapportera att samtliga sticklingar jag satte verkar ha tagit sig, även de små och till synes klena. Några har börjat blomma. Det är lite si och så med färgerna, jag hade inte stenkoll på vilken blomfärg det var på plantorna jag tog sticklingar från, så en del är mörkrosa i stället. Men nu får vi inspektera vad slumpen åstadkommit, det kanske bara är snyggt med lite blandat. Annars får jag ta bort de som hamnat fel så småningom. Jag satte ganska tätt, så det gör nog inte så mycket. Jag kan verkligenrekommendera detta smile.gif. Jag är biten.
Märta-Linnéa
Vad bra! Jag gjorde nämligen precis så häromdagen och blev rädd att de skulle vissna och dö... De såg ganska ledsna ut igår, trots att det var mulet ute. Men det finns hopp alltså. smiley_small_hug.gif
olgak
Det finns absolut hopp. Mina såg ledsna ut ett bra tag, flera veckor.

Jag har vattnat dem två gånger i veckan sedan jag satte dem för snart en månad sen.
Pinger
Jag delade på några olika nävor för några veckor sedan. Jag drog isär dem försiktigt och planterade. De har faktiskt klarat sig varendaste en.
Jag har planterat dem i en slänt och jag hoppas på STOR och SNABB spridning smile.gif

Till slänte förpassades även några buskar Rönnspirea. Det är inte klokt vad de sprider sig! Det går definitivt INTE att ha Rönnspirea tillsammans med andra växter.

I botten av slänten har jag smultron - som även de sprider sig fint - för barnens skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon