Full version: Hjälp med mango!
Frida82
Satte en mangokärna i vintras, som nu har blivit till en "pinne", ca 25 cm hög med två större blad på toppen, och några mindre som är på G.

Någon som kan ge mig förslag på vad jag ska göra med plantan? Känns "ranglig" där den står på pinnen, men kanske är det så
den ska se ut? Bör man skära ner den, hur i sådana fall? Vill gärna ha den lite "buskig".
Var står den bäst?

Har satt flera mangokärnon, men det är bara denna som har velat ta sig, så vill gärna att den ska bli bra. Lite allmänna tips om plantan vore trevlig! :-)

Har inte vidare gröna fingrar, så se mig som en total nybörjare!
Tackar
Fenja
Om du har den i en stor kruka kan du låta den stå kvar och börja gödselvattna den med halv dos. Annars krukar du om den så att den får lite bättre plats. Jag skulle inte toppa den förrän efter 2-3 bladet. Ser den ranglig ut så kan du stödja den med en pinne.
Tänk på att mango är ett träd där det växer naturligt, så det tar lång tid att få plantan större. Här hos oss blir den bara en kul krukväxt.
Mvh
Fenja
mogge92
CITAT (Fenja @ 01-05-2007, 15:30) *
Om du har den i en stor kruka kan du låta den stå kvar och börja gödselvattna den med halv dos. Annars krukar du om den så att den får lite bättre plats. Jag skulle inte toppa den förrän efter 2-3 bladet. Ser den ranglig ut så kan du stödja den med en pinne.
Tänk på att mango är ett träd där det växer naturligt, så det tar lång tid att få plantan större. Här hos oss blir den bara en kul krukväxt.
Mvh
Fenja

Nja, kul krukväxt? den blir lätt 1 meter på 3-4år och när den är 70cm - 1m ,då kan det vara dags att tänka på toppning, enligt mej alltså.

Har den bara 3 blad? mina plantor är bara 1 månad och har redan sex. har den varit angripen av skadedjur kanske? confused.gif Det skulle bli lättare att ge dig råd om du kanske kan lägga upp en bild?
Frida82
Gjorde ett försök att ladda upp en bild, men den var tydligen för stor. Det har varit lite mer blad på den, men de trillar av. Har kanske varit 5-7 stycken allt som allt. Men har som sagt inte något vidare gröna fingrar, så den torkar ut ibland mellan varven. Kanske är ett litet bekymmer. :-)
mogge92
bifoga en bild till mej på mejladressen: mogge_apa@hotmail.com så kan jag kanske hjälpa dej smile.gif
Fenja
CITAT (mogge92 @ 01-05-2007, 15:41) *
Nja, kul krukväxt? den blir lätt 1 meter på 3-4år och när den är 70cm - 1m ,då kan det vara dags att tänka på toppning, enligt mej alltså.

Ja, den blir blir ju inte ett stort träd här i sverige direkt...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon