Full version: byta ut hallonplantor
katah
Jag har gjort ordning två dubbelrader av hallon och de har gett fin skörd varje år.
Det börjar blir en 4 meter lång kal fläck i mitten av den raden som ligger på nordsidan. ( men alla raden står i solen nästan hela dagen)

Jag har rätt mycket myror på tomten som jag jagar med olika medel, och även just där vid hallon trivs myrorna, men där finns inga myrstack eller på något sätt mer myror än någon annanstans.

Om jag köper nya plantor går det att plantera dom till samma ställe där de gamla har försvunnit ,eller kan det finnas någoting i marken som " äter upp" dom ?
Plantorna i både änderna av raden mår bra lika så raden bredvid som är bara 30 -40 cm ifrån den tomma området.

Har någon klock någon förklaring och råd ?
Herbert Arvidsson
hej du undrar om du kan fylla i luckorna i raden med nya plantor, vilket vi tror kan bli problem.Det kan finnas nematoder i jorden som angriper de nya plantorna.Vi får ofta den här frågan och vi avråder till att försöka .Låt det vara en lucka i stället .Mvh Ingeborg vid datorn
katah
Tack för rådet, finns det något annat jag kan plantera dit istället?
Björnbär eller något annat?

Jag vill ju ytnyttja min trädgård så effektivt som möjligt.

kan de andra plantorna bli angripna snart, eller kan de fungera som vanligt ?

är det bättre att ta bort alla och flytta hela odlingen till ett nytt ställe med nya plantor?

Herbert Arvidsson
Du kan så tagetes i luckorna, för att få bort nematoderna .I höst gräver du ner tagetesen på platsen, så kan de ta resten av nematoderna.Sedan kommer nog hallonen tillbaka på plats. Att ta bort hela raden kan du vänta med , kanske går det att rädda odlingen Lycka till hälsar Ingeborg och Herbert
katah
Oj , men stort tack thanks.gif

Jag har tagetes plantor och även frön , jag ska täcka hela platsen med tagetes smile.gif

Ni ska veta att jag uppskattar väldigt mycket era råd, när jag vet att ni säljer plantor och vill naturligtvis sälja mer plantor,
riktigt värdefullt att ni kan ge sådana här råd och inte bara säga att hoppet är ute, köp nya och byt plats!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon