Full version: Gula larver!
Anki
Hej hopp. SÅ har våren kommit och jag hittat tillbaka till Odla.nu igen.
Idag när jag skulle börja trimma i trädgården hade min sambo inte rengjort trimmern innan han ställde in den för vintern!
Så när jag började pilla bort det torkade hårt packade gräset hittade jag små feta hoprullade larver.
De är gula och ca: 7mm långa... Svårt attsäga eftersom de var så hoprullade.

Vad kan det vara. Hittade säkert 30 st i trimmern!

/Anki
Gåsis
Det låter som knäpparlarver, äter torvor, potatis och en del annat.

/Åsa
Anki
Hej Åsa!
Tack för ditt svar.
Jag var ut och googlade efter knäpparlarver men de ser inte ut så.
Jag ska försöka fixa en bild på "mina" larver här på något vis. Var så länge sedan jag gjorde det!
Hoppas det funkar!
/Anki

Så där!
Nu hopppas jag att det fungerar.
Så här ser larverna ut!
Nu när jag tittar på bilden ser de nästan ut som fluglarver men de brukar inte vara så gula och inte så där små eller?

/Anki
Piccante
Gossen Ruda brukar vara bra på larver, jag vet inte vad det kan vara? Men eftersom de är så små undrar om det ändå inte är fluglarver? Såg du om de hade ben? och i så fall hur många? käkar eller mundelar? Behöver nog lite fler ledtrådar för att vara säker på vad det är.
Gossen Ruda
Det som dyker upp först är bilarver som brukar se ut så där fast tidpunkten på året stämmer inte. Kan vara nån skalbagge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon