Hejsan!
Håller på med ett fruktansvärt tråkigt arbete i trädgården just nu.
Förra året kunde inte jag klippa gräsmattan så ofta jag skulle vilja eftersom jag alltid bara kan göra saker efter att min dotter somnat för kvällen och då vill inte grannarna höra någon motorgräsklippare.
Så alla våra träd har skjutit skott i hela vår trädgård.....
Trodde bara att det var asp men det visade sig att det var både plommon och äpple också!
Så nu håller jag på att klippa bort allt detta.
Medan jag satt och klippte kom jag på att jag kanske kunde spara en av skotten från ett plommonträd och flytta iväg en bit och kanske få ett fint plommonträd till i trädgården.
Men hur ska jag göra?
Ska jag låta det växa ett tag och sedan flytta det? (Det står nämligen under plommonträdet just nu!)
Hur högt ska det då bli innan jag flyttar det?
Ska jag ge någon näring?
Rensa runt omkring?
Ska man sätta några stödpinnar runt så det blir rakt?
osv.
osv.
Så synd att jag klippte av ett skott som var nästan en halv meter högt. Detta skott jag nu sparat är bara 1,5 dm....
En sak till..... Jag tror att det är plommon.... Men hur ser man skillnad på plommon och äpple när de är så små?
/Anki
ingrid fuxwall
01-05-2007, 21:47
För några år sedan grävde vi en vår upp några små skott som växte under ett paradisäppleträd. Tro att det stod i en kruka under en period, innan de planterades och nu i år är de lite drygt två meter höga och har blommor.
Förr året grävdes ett litet skott upp, det stod undet ett plommonträd och har stått i kruka under vintern och det överlevde!
Har ingen aning om hur man vet vad som är äpple eller plommon men det visar sig säkert men frågan är ju om det blir samma som "modern"
ingrid som är tveksam
Det är inte ovanligt att plommon och körsbär skjuter rotskott, så det kan mycket väl vara det. Vill man ha bort dem är det bättre att "sticka" bort dem med en vass spade. Det är som sagt inte säkert att rotskottet ger samma träd som moderplantan. Om ursprungsträdet är ympat (vanligast) så ger rotskotten inte samma träd. Men när det gäller plommon så finns det i alla fall ganska goda chanser att även rotskott ger ett träd med bra frukt, men det tar ganska lång tid innan man får frukt.
Skall man ta ett skott så får man försljka sticka av roten så långt ned man kan, sedan kan man plantera det i luftig jord, och vattna det bra i början, sköta det som en stickling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.