Lonicera
Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha klematis klättrande på fruktträd? Kan stammen tex. få rötskador av den fukt som bildas under klematisen. Om man tänker flera år framöver alltså, säg 20-30 år. dunno.gif
Anma
Jag har vänner som haft klematis klättrandes i träden i årtionden. Det har funkat bra!
Lonicera
Tack för ditt svar thanks.gif

Är det fler som har några erfarenheter?
KURT
Stammen får knappast rötskador om den inte skadas mekaniskt. Sedan finns det många sorters klematis. De förädlade sorterna blir sällan speciellt stora eller tunga, så med dem borde det inte vara något problem alls.
Cilla
Det största problemet just med clematis i fruktträd är att det blir mycket svårare att röra sig i trädet när man ska ta hand om det, beskära eller plocka frukter. Men det kan man ju lösa med att välja en sort som ska klippas ned varje år.

Den enda skada jag sett just med clematis och fruktträd är rotskador på trädet som uppstått när man grävt. Många vet inte att skador av spadar på rötter får konsekvenser för trädet. Ska man gräva är det inte säkert att man kan göra det på det ställe man tänkt, man får prova sig försiktigt fram med liten spade och kratta som man kan kolla rötterna med.
Lonicera
Jag tackar ödmjukast för alla svar thanks.gif Tack, tack
Hannele
CITAT (Cilla @ 02-05-2007, 13:33) *
Det största problemet just med clematis i fruktträd är att det blir mycket svårare att röra sig i trädet
när man ska ta hand om det

Till vår paviljong, som vi plockar ner för vintern, har vi vallt klematis, som man beskär ner på hösten, då är det inga problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon