Full version: Träfiber
Ellen
Jag har hört att det finns träfiber i den jord och kogödsel som de säljer på Bauhaus. Vad är det bra för. Tar inte det upp näring när det bryts ned och var kommer fibern ifrån?
Ellen
Fenja
Hej och välkommen hit! Du kanske får bästa svaren om du frågar Bauhaus om detta? Jag vet att barkmull sägs ta näring från jorden när den förmultnar i alla fall.
Mvh
Fenja
Gurkan
Bauhaus kogödsel och andra jordprodukter kommer från Econova.

Enl. deras hemsida :

CITAT
Kogödsel
......

Råvaror: Kogödsel som komposterats med fiber och torv under minst ett år. Förstärkt med hönsgödsel.

Fraktion: Medel 0-30 mm.

Förpackningsstorlek: 50 liter

Alla material såsom torv, spån, torra löv, halm, träfiber m.m. binder upp kväve vid komposteringsprocessen. Det är liksom det som är hela vitsen med komposteringen av gödsel, att näringen skall bindas. Skulle inte vilja köpa färsk koblaja på säck ... Träfibrena som finns i ko-påsen bryts ner snabbt och då frigörs kvävet igen.

*Gissar hejvilt* Träfibrena är nån restprodukt från massaindustrin.

Econova
Eva i Västerås
Låter bättre med bark och träfiber än med torvmull som ger jättesår i naturen när den tas upp.
Som sagt: alla tar dom kväve vid förmultningen. Till att börja med. Sedan avges det hårt bundna kvävet från bark, spån, torv etc.
Gurban
Jag tycker det låter lite otäckt om de lägger träfiber från massaindustrin i den jord och kogödsel som jag ska använda i mitt trädgårdsland. För det första så tror jag bara de lägger i den för att det ska bli billigare (och sämre)inte för att göra den bättre. För det andra blir jag orolig över vad som kan finnas med i form av tungmetaller och andra kemikalier. Allt är säkert inte bra bara för att det är brunt.
Gurban
Gurkan
Gurban !(?) smile.gif

Som sagt, att fibrena kommer från massaindustrin var en ren spekulation. Och ang. tungmetaller, dom finns överallt och jag tror inte massaindustrin tillsätter extra för att jävlas.

Men, kogödseln från Econova/Bauhaus är inte speciellt bra, varken angående näringinnehåll eller struktur. Duger ute i landen men inte i mina krukor.
theseraphim
Vi i sverige skall vara glada att vi använder torv-träkompost i våra jordar, ute i europa är nästa stora bransh....rötslam från avloppsverken och det är mysigt det
Bassam
Hej
Jag tycker att vi inte kan bedöma fibrena före att gå till Bauhaus och läsa vad fibrena innehåller, efter det vi bestämma över, men jag säker hundra procent om den är materialet kommer från industri sopor, dem är som jobba med miljö ska förbjuda den material att sälja i Sverige marknad,
Lycka till, H:Bssam
theseraphim
Man använder träfliset som blivit öve sedan tex massaindustrin och detta är rent material när den hamnar i jorden, det finns folk som inspekterar detta i Sverige annars får man helt enkelt inte sälja jorden. Det är återvinning på hög nivå, istället för att dumpa det på stora högar där det inte gör någon nytta blandar man i det jorden där det sakta förmultnar och kommer åter till moder jord i en giftfri process. Så det är alltså inte giftfyllda industrisopor man använder utan "industrikompost" så fall. Det går helt enkelt inte göra "matjord" för 20:- för femtio liter(plus packetering osv), då får man betala lite mer. Ni vet min biljämnförelse...Köper du en Skoda Fabia kan du inte bli arg på Skoda för att den inte är lika fin o lyxig som grannens über BMW.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon