kankse någon kan ge mig råd i frågan vad gäller en hörna i min trädgård som jag skulle vilja runda av och anlägga en ganska stor busk/perennrabatt i. Jag har inte så många hörnor i min trädgård och i just denna skulle det vara fint att ha en stor rabatt. Hade tänkt ha tex korallkornell i hörnet och sedan bygga vidare med mindre buskar och perenner längst ut. Skulle också vilja ha en soffa i kanten. Problemet är att jag ca 4 m efter kanten från hörnet har en jättestor björk. Den är jättefin och en av få träd jag har i trädgården så det skulle kännas trist att måsta hugga ned den. Om jag bygger upp rabatten med slipers så buskarna får mer jord ovanfrån, skulle det fungera då? Eller är björken så törstid att den förstör buskarna med tiden ändå.
Varför jag undrar detta är för att jag vet att björkar är törstiga och det är olämpligt att plantera under dem. Perennerna skulle enligt min planering hamna i närheten av björken ....
Tacksam för råd och tips.
Ingrid på Västkusten
19-06-2003, 10:33
Lägg en 'spärrmatta' - d v s markväv och höj upp duktigt, men björken brukar tyvärr hitta dit i alla fall :-/
Är björken i närheten av Ditt hus? Björkar kan vara hur fina som helst och vara genomruttnina på insidan och får man en rutten björk på huset är det inget försäkringsbolaget betalar ut pengar för :-/
men visst är björkar vackra!
Själv hade jag itne tvekat ett dugg - vägt nöjet med den nya rabatten mot brörken.
Ett alternativ och behålla björken är att göra en skånsk kaffegrotta i hörnet :-)
Jag antar att grenarna ifrån den ger skugga åt hörnet?
Nåja :-/ Du får fundera på det.
Hälsar Ingrid
Hannele
19-06-2003, 11:33
Björken dricker ju inte precis vid markytan.
Välj torktåliga skuggväxter. http://www.odla.nu/artiklar/dramatiska_tra..._perenner.shtml
Tack för svaret! Björken är en bra bit från huset och vi skulle klara huset precis om den faller. Då undrar jag givetvis vad en skånsk kaffegrotta är? Antar att det är en sittplats och det är ju vad jag vill ha, men med lite buskake i bakgrunden. Björken skuggar fint, men jag vill ha det mer lummigt i bakgrunden.
Är det någon som vet bra buskar att ha under björkar som suger mycket vatten? Nu utgår vi från att rabatten redan är upphöjd.
Hannele
19-06-2003, 12:33
Några torktåliga buskar:
Väldoftande vresrosor
Pimpinellarosor
Robinia – Canadensis "multiplex", rosavita doftande blommor
Hängande silverpäron – Pyrus salicfolia "pendula"
Maackia amurensis är också torktålig.
Björkar, liksom många andra trädarter, gillar inte att få marken upphöjd över sina rötter. Men om det gäller en lös, mullrik planteringsjord och lägre än 50 cm så kan detta säkert gillas även av björken. Att det inte läggs invid stammen är också viktigt om man vill behålla björken.
Trädens näringsuppsugande rötter finns ofta i jordskiktet 5-40 cm nedanför markytan och långt ifrån stammen. Om man lägger på jord, lövkompost mm söker sig rötterna uppåt, eftersom de också behöver syre.
Kvävegödslar man i rabatten kan detta vara till nackdel för björken, som bl a kan innebär att den avmognar sämre inför vintern. Men är det en stor, uppväxt björk och rabatten kommer att täcka en del av rötterna borde det inte vara någon fara att vattna ned också en gödslad, köpt planteringsjord.
Närapå alltid växer ju annat under träden, och samspelet mellan trädrötter och andra växter fungerar bra. Låter man vissna blomdelar och löv ligga kvar blir rotmiljön klart bättre än en gräsmatta som krattas.
Just kring björken har jag inte tänkt göra en upphöjd bädd, utan plantera tåliga perenner, tex Bergenia. Det är någon meter bort jag skulle vilja ha buskar. Är i valet och kvalet om jag ska kapa min fina björk till förmån för rabatter av buskar och perenner. Jag förstör stora delar av min trädgård pga björken eftersom jag vill ha rabatter runt hela gräsmattan...
Hej Pella,
Detta kan säkert gå bra, men det är bra att veta att trädens rötter sträcker sig långt ut från stammen och att de som tar upp mest näring till trädet ofta finns från dropplinjen (ytterkanten av krongrenarna) och några meter bort. Gräver man där skär man av finrötterna som trädet tar upp näring med, men å andra sidan så nybildas de också ganska snabbt.
Gräver man av finrötter runt hela eller halva trädet på en säsong kan dock trädet få problem. Bäst är att gräva ned en buske eller ny rabatt lite då och då, så hinner trädet återskapa näringsupptagande rötter.
Trädens rötter sträcker sig alltså utåt, i stort sett alltid långt utanför krongrenarna, och ofta finns merparten av rötterna på 5-50 cm djup.
Anders zon III
19-06-2003, 23:03
Eftersom jag har alla mina rabatter i anslutning till stora björkar ska jag väl säga ett pip även om det mesta redan är dryftat...
Visst blir man påmind om björkens livskraft i marken, men det går ALLTID att hitta växter som klarar den konkurrensen. Att ge säkra artråd är svårt eftersom man bör veta jordmån, markfukt, väderstreck och soltimmar. Ibland visar sig goda råd vara fel ändå - i slutänden måste man ändå pröva sig fram.
Vissa växter kräver att man gräver rätt generösa gropar, andra går att plantera emellan rötterna och för andra är det bra att lägga ett lager tidningar med 30 cm jord på, så att de kan rota sig ett tag innan björkrötterna hittar dit.
Hos mig växer speciellt följande bra nära stora björkar...Det växer en hel del annat också.
I sol:
Iris germanica - inte alltför kräsna och förädlade sorter dock.
Lavendel
Salvia
Akleja
Lupin
Paradisbuske
Schersmin
Pimpinellifoliarosor
Klematis
Bondsyrén
Äkta kaprifol
I halvskugga:
Borstnejlikor
Pimpinellifoliarosor
Spansk klockhyacint
I skugga:
Träjon
Klematis
Funkia
Lycka till med prövandet!
Det kommer att bli hellyckat - åtminstone småningom!
Lustigt detta, medan de flesta här tänker på svårigheterna för perenner att klara sig vid björkar tänker de som planterar björk på svårigheterna för björkar att klara sig när rötterna kapas eller stökas om...
Jag har ängsblom, vildros, gullregn, torparnejlika och lupiner i närheten och under min största björk. Det mesta har växt upp av sig själv, men en del har jag satt dit från frö. Jag tror att många mindre växter klarar konkurrensen med björk, men att björken tar skada om man gräver alltför mycket på kort tid vid dess rötter. Ju mer man kan fröså desto bättre.
För björken alltså.
Katrina
20-06-2003, 15:36
Jag har Plymspirea växande nära en stor björk.
De står ung 1-3m från björken och alla tre är stora, maffiga buskar som inte verkar bry sig ett dugg om björken!
Björken bryr sig inte om dem heller...
Ingrid på Västkusten
20-06-2003, 17:55
En skånsk kaffegrotta är som en liten lummig sittplats - jag ahr sett fina med sten runtikring :-)
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.