Halli
Jag har satt Allium i rabatten där det nu finns massor av påskliljor och pingstliljor och tulpaner. Jag rycker upp ogräs lite då och då och nu börjar jag bli orolig att jag rycker upp Allium också!!! Kan jag göra det? Jag minns inte var de finns och jag vet inte hur de ser ut.... men borde jag inte få med löken i så fall? help.gif
olgak
Mina har redan blivit ganska stora. Vilken sorts allium är det? Berätta så ska jag återkomma smile.gif.
Halli
Azurlök, allium caeruleum.... och de var 20 stycken.... -cry-.gif
olgak
Okej, jag tänkte nästan det smile.gif för det större sorterna är nog inte så lätta att missa.

Azurlökens blast (eller vad man ska kalla det) är inte så stor och kraftig, utan det blir ganska tunna, sladdriga "blad" (tänk gräslök) som delvis ligger ner. Så ser det i alla fall ut hos mig.

Det finns väl lite risk att du råkat dra upp sådana kanske, men nu när du vet lite hur de ser ut, så kanske du kan hitta de kvarvarande? Annars kan du bara avvakta med att ta bort ogräs som du inte är helt säker på ett tag.

Mina azurlök blommade relativt sent, mitten av juni-början av juli har jag för mig, förra året. Men nu med den tidiga våren blir det ju annorlunda. Hursomhelst så kan du ju vänta till det börjar komma knoppar och blom-bollar, innan du rensar bort mera. Du har säkert inte rensat bort alla!

Gräm dig inte om du råkat rensa bort några, det misstaget har vi nog alla gjort någongång smile.gif.
Halli
Kan det här vara en av mina azurlökar?
olgak
smile.gif ganska svårt att se, men jag tycker att bladen i mitten ser ut som krokus. Azurlök har inte vit rand i bladet på det sättet. Uppe till höger i bilden skulle däremot kunna vara azurlök, med reservation för att bilden där är suddig.

Smala, gröna, rangliga stänglar har jag här (i Stockholm) nu, och inga knoppar har visat sig än. Som sagt, förra året blommade de sent (mitten av juni), så det verkar normalt (inga knoppar alltså).
Halli
De randiga bladen hör nog till någon överblommad krokus i närheten... giggle.gif ursäkta den röriga bilden! Jag tog bilden för att i mitten av de smala bladen finns en knopp, men utan stjälk. Ser du vad jag menar? Är det så de ser ut när blomman kommer, eller kommer det en stängel först, och sedan blomman?
olgak
Ja du smile.gif, kanske är det azurlöken. Min har som sagt inte kommit så långt än, men nåt sånt där tycker jag mina tidigare alliumsorter sett ut när de kom. Rensa inte bort i a f laugh.gif!
Halli
Du hade nog rätt från början, det är nog en överblommad krokus på bilden... giggle.gif Nu har jag hittat en annan som har en lång stängel med en liten knopp på som är väldigt lik gräslök - det är nog azurlöken!!! happy.gif

Problemet är att det är fullt av överblommade påskliljor i hela rabatten, vilket gör att jag inte ser vad som är vad.... Tack för att du orkar engagera dig i mina azurlöksbryderier! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon