Har en lååååång norrvägg som har lite morgonsol och lite kvällssol sommartid. Och problemet är att huvudingången är på denna norrsida... så alla som hälsar på kollar ju in denhär delen av gården s a s. Hittills har det sedan dinosauriernas tid vuxit rosenhallon längs hela väggen (ca 12 m lång vägg *gissar*). Jag har tröttnat på att de dels täcker gången sommartid och dels ser skräpiga ut resten av året. Håller på och tar bort dem nu. Fin jord är det där de har vuxit, men VAD planterar jag istället???
Nu är ju inte mina fingrar det minsta grönskiftande heller, dessvärre. Samt att jag periodvis är borta sommartid, men kan ordna med bevattning i viss mån. Så nåt som ser väldigt vackert och dekorativt ut, klarar av en klantodlare, norrläge och skugga.... Hrrrmmm... Har inte kommit på nåt alls själv, så nu frågar jag här...
Funderade lite på att ev prova gräslök nånstans, eftersom det skulle vara väldigt behändigt att ha den nära dörren - bara att kila ut och hämta när man behöver... Men gräslök gillar ju också sol.
Suck. Ja ja, tala om för mig ni visa, vad jag kan odla! Det får vara både ettåriga, perenner, blommor, kryddor el annat matnyttigt. Vad som helst bara det blir FINT!

/WannaB