Cassiopeia
Hej!

Var till Blomsterlandet idag (igen) och köpte bl.a. en ny Hoya wub.gif samt 3 bebiskaktusar. Jag har en gammal glasskål här hemma som jag tänkte fylla med sjösten och så plantera kaktusarna i... men hur gör jag?
Kaktusarna köptes i små mini-krukor så jordklumpen runt rötterna är ju jätteliten, som en äggkopp ungefär. Jag tänkte jag skulle fylla på med lite mer jord runt rötterna så de kan växa, men det var ju hopplöst att försöka plantera något i sjösten... Jag provade alla möjliga metoder... grejen är ju att det helst inte ska synas att det är jord i krukan alls. Jag provade att fylla krukan med sjösten och göra ett hål i mitten för att plantera, men sjöstenen bara ramlade ju tillbaks till hålet igen så det gick inte. Tog en tom toarulle och ställde i mitten, öste i jord i toarullen och sjösten runt om, men när jag drog upp toarullen och satte dit kaktusen så ramlade jorden ut så att den syntes genom glaset och sjöstenen ramlade in där kaktusen skulle stå... Försökte fylla bara lite sjösten, ställa dit kaktusen och sedan trycka dit fuktig jord runt kaktusens jordklump för att sedan lägga dit sjösten, men det fungerade inte heller... ranting.gif
Hur gööör man? Ska man låta plastkrukan vara kvar eller? I så fall måste jag först köpa en storlek större plastkrukor för de där pyttesmå räcker ju inte långt... eller?

Vilka problem jag har... giggle.gif Känner mig inte någe korkad liksom...
Cassiopeia
Var frågan för dum eller är det ingen som vet? confused.gif
sanakan
jag tror inte någon är säker på hur det borde göras smile.gif

men om det är som du säger så tycker jag det låter vettigast att köpa större plastkruka och ha kaktusarna i den och sen täcka med sten. något annat verkar ju, enligt din beskrivning, inte fungera.. g.gif
znazit
Om du fyller krukan/fatet men jord/sand och planderar kaktusen och sen lägger ett lite tjockare lager med grus över så kommer ju inte joren att synas. Skulle det kunna funka?
Cassiopeia
CITAT (znazit @ 03-05-2007, 14:16) *
Om du fyller krukan/fatet men jord/sand och planderar kaktusen och sen lägger ett lite tjockare lager med grus över så kommer ju inte joren att synas. Skulle det kunna funka?

Nej, alltså det är en glaskruka och jag vill att det bara ska synas sjösten i krukan genom glaset. Tack ändå, med en vanlig kruka hade det ju funkat.
Cassiopeia
Så här blev det till slut, efter mycket möda. giggle.gif

fandolin
Jättefint!
Isa2000
Ja, det blev ju jättebra! Hur gjorde du nu tillslut då? confused.gif
Alba
Jättesnyggt.
Det är så fint med kaktusar och fetbladsväxter i sten.

När jag köper tex småkaktus brukar jag låta den stå kvar i sin lilla kruka. Den har så lite rötter så den klarar sig länge i en liten kruka. Därefter fyller jag med sten ungefär som du gjort.
lissa
Det blev fint tycker jag med..grattis..
Jag ser att du har en Kalanhoe, den likanr min, men jag vet inte vad den heter, vet du det??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon