mogge92
01-05-2007, 20:13
Jag har papaya i ett miniväxthus. Hur stora ska plantorna vara innan jag kan plantera om i riktiga krukor? just nu har dom 1-3 karaktärsblad.
mamamaggan
01-05-2007, 20:57
Har också papaya och en av mina plantor är lika stor siom dina. Har tänkt sätta om den nu , tror det är lagom.
Har haft problem med att få dem att gro, hur har det gått för dig? Två stycken plantor har jag fått upp av c:a 10 frön efter över en månad. Nu har jag sått nya.
hello!
Måste hålla med om att det gått lite segt att få upp nåt från fröna! Men jag provade att skala bort det svarta skalet tills det endast återstod den ljusa delen. (lättare om de blötlades först) Då gick det betydligt fortare. Jag skalade vissa och lät andra vara, sådde uppskattningsvis 40 frön och för några veckor sedan började de skalade titta upp, men först nu kanske 2-3 veckor senare börjar några andra komma.
Funderar också på när det ska vara dags att plantera om... det är väl ingen fara på taket ännu för mina små vänner men man blir ju lite otålig och vill ge dem lite mera näringsrik jord! Läste dock någonstans att de inte vill bli omplanterade oftare än nödvändigt, så det gäller väl att ta i med krukstorleken.
Läste samtidigt att de ofta är lättmottagliga för sjukdomar och angrepp...;/
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.