Hur ska jag gå till väga för att anlägga en lupinrabatt? Har koloniträdgård och lupiner växer hos andra i föreningen (så förutsättningar för att de ska växa borde finnas). Har en rabatt med en del perenner (som jag tänkte flytta) samt MYCKET kirskål och nu skulle jag vilja plantera lupiner där som kan "ta över" i rabatten. Har du tips? Hjälp mig! Ska jag så frö direkt i rabatten? När? Hur mycket? Eller ska jag ta plantor och sätta direkt i rabatten? Hur tätt i så fall? Ska jag kanske förså inomhus och sedan sätta ut egna plantor? Många frågor... Tacksam för svar!
Alexander-VG-zon3
01-05-2007, 20:28
dom växer nog bra på det mesta jordar och i flesta lägen , hos mig är dom ogräs
Jag tror att du både kan så och flytta plantor. Tänk på att de har väldigt djupa rötter, så man får gräva rakt neråt för att få med så mycket man kan av den.
Första året blir det ju bara en liten stängel av lupinen om man sår, så det är ju möjligt att det är säkrare att så den i en liten kruka och låta den stå där första året. Jag har experimenterat med lupinsådder, men resultatet var inte så lysande hehe, du kanske får bättre råd senare. Sår du riktigt många frön så bör ju åtminstone några ta sig. Eller så dem i ett land, avsides, och flytta dem nästa vår till platsen!
Men som sagt, flytta dem går ju alltid att göra också. De är ju inte så dyra att köpa heller, kan ju vara kul med åtminstone några med fräsig färg (jag gillar de röda!), och då tar de sig ju alldeles säkert mycket bra.
ingrid fuxwall
01-05-2007, 21:19
För några år sedan spred jag ut fröer - det ångrar jag idag då de tar över det mesta, tyvärr
mamamaggan
01-05-2007, 22:17
Är livrädd för att få in lupiner på vår sommarstugetomt. De skulle ta över allt annat. Visst man kan ta bort de man inte vill ha men då skulle man inte få göra annat.
Kolla med de andra kolonisterna innan du planterar lupiner. Hur gör de för att begränsa spridningen ?
Lady Hamilton
02-05-2007, 07:13
Det går bra att för så Lupiner Men använd "djupa krukor" för de har "pålrot" Och de sorter jag har sått (i Mars månad) har blommat i Juli/Augusti samma år. Dock har jag endast testat höga sorter med speciella färger. Alltså inte doft eller dvärg lupin sorter
Lupin ses ju som ett ogräs "som tar över överallt". Ja, det stämmer om förhållandena är de rätta. Om lupinen trivs är den en plåga, men om den inte trivs är den i princip omöjlig att få att överleva.
Ute på stugan finns en liten tova av lupin. Den har aldrig spritt sig fast den fått vara i fred i seklar...? Märkligt...
I stort sett har jag samma erfarenheter som Lady Hamilton; de lupiner som jag sådde inomhus 2006-03-01 dvs "Russel's" samt "Gallery Mix" blommade sedan samma sommar. Däremot hade jag mina fröplantor i ganska små plastkrukor tills de hamnade i rabatten.
Kalle Mandelstam
24-06-2007, 20:20
Bumpar upp den här tråden igen...
Har hört att lupinernas färg skulle vara beroende av pH värdet, att vid ett för lågt pH så skiftar de över till blåa allihop, stämmer det verkligen? Har aldrig sett något skrivet om det någonstans.
/Kalle
Lady Hamilton
24-06-2007, 21:13
Att vilda Lupiner övervägande är i blå nyanser är klart. Men det växer alla möjliga färg kombinationer på samma ställen här där jag bor.
Däremot så har jag en Gul fin tät "sort" i min rabatt

som doftar underbart. Skulle gärna vilja ha frön till liknande "sort" men i andra färger.
Visst finns det en hel palett av färger även av de vilda Lupinerna. Här kommer några av de färger som finns här. Det finns fler,men de flesta är tyvärr redan utblommade.
[attachment=4399:20070625...006_odla.JPG] [attachment=4400:20070625...007_odla.JPG]
Ps! Ladyn! Fröer från en viss gul, tät doftlupin, mottages med tacksamhet om det går för sig

. Den var otroligt vacker

. ds.
Kalle Mandelstam
25-06-2007, 08:04
Jo men frågan är om jag skulle så en bunte fröer med blandade färger av lupiner, skulle de allihop bli blåa efter en eller ett par säsonger om de växtei jord med lågt pH?
Eva 33c
25-06-2007, 08:45
Jag tror inte att den enskilda lupinplantan byter färg. Det som händer däremot med tiden, om lupinerna får sköta sig själv, är att de frösår sig och det blå anlaget är det"starkaste". Den enskilda lupinplantan blir inte så hemskt gammal egentligen, efter ett antal år ger den upp. De sprider sig inte heller med utlöpare. Det är därför som de "fina" färgerna, som man kan få med köpta frö, ger en illusion av att byta färg, fast egentligen har de helt enkelt gått ut och ersatts av fröavkomman.
Den här röda är väl fin:
[attachment=4402:lupinus_rod.jpg]
Lady Hamilton
25-06-2007, 09:51
Vilken vacker fin röd färg

om du kan skulle jag gärna vilja ha några fröer av den. Och Gillan ja fröerna kommer att levereras
kerstin z5-6
25-06-2007, 10:34
För att återgå till frågan så skulle jag inte försöka utrota Kirskål med lupineer .. du får två hopplöst spridande växter i stället för en ..
Lyft ur de perenner du vill ha kvar -täck rabatten
Odlar sommarblommor i jordlager ovanpå täckningen ett paar säsonger så kväver du kirskålen
Eva 33c
25-06-2007, 11:36
CITAT (Lady Hamilton @ 25-06-2007, 10:51)

Vilken vacker fin röd färg

om du kan skulle jag gärna vilja ha några fröer av den. Och Gillan ja fröerna kommer att levereras

Visst kan du få fröer. Jag har kvar lite av de jag tog i fjol, de grodde på två dagar. MEN jag vet ju inte hur röda fröavkommorna blir! Just den plantan på bilden är resultatet av frösådd från köpefrö (The Pages), den står ganska isolerat från andra lupiner och har kanske rätt mycket rött kvar i anlagen. Mina frösådder från i år har inte blommat än det ska bli spännadne att se resultatet, förhoppningsvis redan i år.
Vill du har fjolårsfrö PM:a mig, annars får du påminna till hösten.
Jag har ett par lupiner på en del av tomten (typ mitt på...) och dom har inte spritts vidare alls utan håller sig där dom ska vara...
Så fast de verkar trivas och blir större och större så håller de sig där de" ska vara", så vi verkar ha lite olika erfarenheter på den punkten. Jag vill också ha en vild lupinrabatt på baksidan av tomten. Men kanske är jorden "för bra", man ser ju lupiner längs vägkanterna i väldig sol och i torr och sandig jord??
Däremot har jag blågull och Aklejjor spritt överallt på tomten...!!!
malin72
29-06-2007, 16:06
jag vet inte hur det kommer att gå här men mina "vilda" lupiner tycker jag sprider sig men inte dom som är sådda.....kan ju vara så självklart att dom gör det senare men samma tuvor som fanns förra sommaren är det nu i rabatten....
jag har pastellfärgade som doftar underbart...
kan det vara så att dom beter sig annurlunda än dom "vilda"
[attachment=4599:pastelllupinerna.jpg]
[attachment=4600:blandat_06_700.jpg]
zaaritha
29-06-2007, 21:46
Jag har i flera år försökt få gula o röda lupiner att växa i utkanten
av vår s k trädgård! Går inte! vi har en hopplös lerjord............
Lady Hamilton
30-06-2007, 17:02
zaaritha, Fungerar de andra färgerna? eller menar du att inga Lupiner vill växa där i utkanten
zaaritha
30-06-2007, 19:46
I rabatten blommar blå o rosa lupin!
Men inte dessa i utkanten............
Sonja.S
03-07-2007, 20:21
Har också lupiner i trädgården. och dom håller sig i huvudsak på samma ställe år efter år. Min trädgård är liten och eftersom jag klipper av stänglar som blommat ut, så sprider dom sig inte. Jag låter någon liten fröstängel vara kvar för att sätta några nya plantor. Första året blir det bara en liten planta som blommar först året därpå.
Christin*
12-07-2007, 09:35
Jag har läst i en bok att det finns buskar och halvbuskar av lupiner. Jag har en vit som blir oerhört kraftig och jag undrar om det är en halvbuske. Hur vet man om det är det? Den vissnar varje år.

Närbild

Här syns den i mitten, bakom flaggstången. Så ni får en uppfattning om hur hög den är!
Eva 33c
12-07-2007, 15:26
Det som skiljer en "buske" från en perenn är inte storleken utan om den bildar vedartat matrial som övervintrar ovan jord. Din lupin är med största sannolikhet ingen "busk-lupin" trots sin ståtliga växt, eftersom den vissnar ner på vintern.
Den enda busklupin jag känne till namnet på är Lupinus arboreus, gul busklupin. Jag har aldrig sett den i verkligheten då jag inte tror att den är härdig hos mig.
Här är lite
bilder från en googlesökning på namnetDet kanske finns fler vedartade lupiner som jag inte känner till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.