Skånetös
01-05-2007, 20:17
Jag ska göra en upphöjd rabatt i vår trädgård så jag slipper ett fult brunnsrör som sticker upp 30 cm. Runt röret ska den upphöjda rabatten gå, ca 2,70m i diameter, brunnen är 70cm i diameter. Brunnslocket skall bytas ut mot ett nytt med en gammal "vattenpump" på.
Nu till frågorna;
*Jag hade tänkt använda mig av vackert gammlt Höganäs tegel som mur till rabatten, den blir ca 20-30 cm hög. Hur ska man göra för att muren inte skall presses ut och muren välter när jord och växter är i?
Skall jag behöva mura den?
*Gräset som ligger i botten, kan man bara låta det vara eller ska jag lägga någon duk emellan för att förhindra att det kommer upp? Ca 20 cm jord ovanför.
* Och till sist, gräsmattan där rabatten skall placeras på är ojämn, lite sluttning. Ska man låta tegeln följa gräsmattans form eller se till så den är jämn och vattenloda upp den?
Hoppas ng orkar svara=)
Så här har jag gjort, men jag vet inte alls om det är rätt... den har i alla fall stått i 4 år nu. Min mur är cirka ½ meter hög. Först gjorde jag en kallmur - utan att använda murbruk, förvisso av sten och inte av tegel, men det borde inte spela så stor roll. När muren var klar och lika hög som bakomvarande slänt, jag använde inte vattenpass utan en planka, så lade jag i markduk på botten i rabatten och ända upp mot murens insida. Därefter fyllde jag i jord och vek ner markduken så att den inte syns i framkanten mor muren.
Mvh
Fenja
Jag hade nog grävt en liten ränna där jag gjutit en ring av betong, armerat den med ett järn. Sett till att ovansidan ligger i våg.
Sen hade jag murat fast tegelstenarna. Gärna med lite lutning innåt för att hålla för trycket från jorden.
Eventuellt hade jag även lagt in en grov ståltrådsring efter 3:e skiftet för extra armering.
Jag tycker absolut att tegelmurar skall stå i våg.
Gräsmattesvålen hade jag vänt upp och ner för att ta nytta av den till växterna i rabatten. Vända grästuvor växer inte.
Markduk hade jag struntat i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.