Jag undrar om man behöver beskära bollpilen, eller om den utvecklas till en boll av sig själv.
Våran bollpil har grenar nästan ända ner till marken. Vi köpte den förra året.
Lonicera
01-05-2007, 20:51
Den bildar bollen alldeles själv utan beskärning

. Sen vet inte jag om man behöver stamma upp dom, min bollpil hade några år på nacken när vi flyttade hit. Kanske någon annan kan svara bättre på den frågan?
Tack för ditt svar. Jo, dom sa på trädgårdshandeln att den inte behövde beskäras. Men så hörde jag av en annan,,,att den skulle beskäras. Då den nu ser ut som en "avbarrad julgran" i formen så blev jag lite osäker :-)
Lady Hamilton
02-05-2007, 07:19
Boll Pil skall inte beskäras. Men på unga plantor kan man behöva ta bort de nedersta grenarna som växer ut direkt från stammen om det inte är gjort på plantskolan. Men själva kronan bildar "boll" av sig självt
Om läget inte är för vindutsatt släpper klotpilar låga grenar på stammen av sig själva, men om det blåser och viner i kronan satsar den på mer skyddat grenverk lägre ned.
Jag tycker att man ofta får stamma upp, dvs ta bort några av de nedersta grenarna och de som hänger nedåt varje år på klotpil för att slippa göra större snitt sedan när grenarna blivit grövre. Man kan gå snabbare fram med pil än med många andra trädslag, men ofta kan man inte ta bort allt man vill på ett enda år med det helt unga trädet.
För övrigt har jag sett beskurna klotpilar på senare. Några som glesats blev omedelbart svagare och förlorade en massa grenar under första snötrycket, de som beskurits i topparna blir också svagare och mer nedhängande eftersom det då förgrenar sig där och bildar en krona som är tung längst ut.
Man kan lita på klotpilen. Lite uppstamning dså och då och sedan skapar den bra boll- och svamphattsform av sig själv.
Lady Hamilton och Cilla:
Tusen tack för era svar. Ska nog ta bort ett par grenar iår, för de nedersta går nästan nere vid marken.
Men då vet jag lite bättre hur jag ska sköta mitt träd :-)
Nu drar jag upp en gammal tråd. Hoppas det är ok.
Har en rad med flera bollpilar som är ca 10år gamla, mycket fina och bollformade. Men - De tjockaste grenarna längst ner sänker sig mer och mer så nu är det bara max 1 meter fritt mellan marken och grenarna längst ner. Jag skulle gärna vilja stamma upp och ta bort de grenar som är längst ner, men det är ju samtidigt de allra kraftigaste och grövsta grenarna.
Jag vill ju absolut inte hamna i sitsen att träden inte tål denna kraftiga förändring och blir förstörda. Tål dom en sån kraftig uppstammning? Är det på våren när den börja bli grön som man ska göra detta i så fall?
Huggorm
15-07-2012, 21:23
Det gör du i såna fall gärna i juli-september när träden har som mest krafter, alltså nu. Gärna en torr dag också, och då kanske det blir lite svårare
Jag köpte en bollpil på blomsterlandet för tio år sedan den kostade 130 kr på rea. Det fanns ingen skylt på den så jag frågade vad det var för träd och såg ut som ett levande frågetecken när jag fick svaret det var jättelånga spretiga grenar på den. Försäljaren sa att jag skulle klippa till bollen själv så jag stammade upp den och formade det som var kvar till en boll och sedan dess har jag inte klippt den och den är jättefin.
kerstin z5-6
15-07-2012, 21:54
Du kan göra vad du vill med din bollpil..inget händer de tål det mesta
Om man har plats stamma upp men låt den utvecklas naturligt till det bollformade sätt den växer i
gamla trådar leder ofta till förvirrade svar så undrar du något-skriv en ny:) Det är bättre än skåpmat
CITAT (LFN @ 15-07-2012, 21:47)

Nu drar jag upp en gammal tråd. Hoppas det är ok.
Har en rad med flera bollpilar som är ca 10år gamla, mycket fina och bollformade. Men - De tjockaste grenarna längst ner sänker sig mer och mer så nu är det bara max 1 meter fritt mellan marken och grenarna längst ner. Jag skulle gärna vilja stamma upp och ta bort de grenar som är längst ner, men det är ju samtidigt de allra kraftigaste och grövsta grenarna.
Jag vill ju absolut inte hamna i sitsen att träden inte tål denna kraftiga förändring och blir förstörda. Tål dom en sån kraftig uppstammning? Är det på våren när den börja bli grön som man ska göra detta i så fall?
Helt OK att ta upp en tidigare tråd. Bra tycker jag för då ser man vad du läst förut och behöver inte repetera!
Dessa tål uppstamning bra och om det är grövre snitt skulle jag göra dem nu när träden har så bra försvar som det går.
Lägg snitten utanför grenkragarna, och ibland är det svårt att se vad som är grenkrage på klotpilar. Då är det bättre att skära en bit ut och vänta ett eller två år, så ser du var grenkragen bullar ut och kan eftersåga strax utanför den.
Om du lämnar en bit är det bättre att lämna en som inte är för liten. det är svårare att eftersåga om det bara rör sig om några millimeter, än om man kan sikta och lägga snittet i en decimeterlång stump.
Jag håller med - pil tål det mesta, och en av orsakerna är att de inte måste leva så länge med t ex grova snitt mm. Pilar lever ju inte så länge...
Formklippningsmässigt, dvs att forma dem genom beskärning i yngre ved, kan man göra i stort sett vad som helst. Klotpilen blilr ju klotformig av sig själv, men den kan säkert också skäras som en pyramid, en hund eller elefant.
Dock kräver all formbeskärning - som ska hålla - en hel del arbete. Alla som satt pilstaket vet att om man ska se den flätade grundstruktren och inte ha ett 10 meter högt yvigt staket med långa årsskott, måste man skära in dem kraftigt på våren och sedan efterskära på sensommaren. Och då är pilstaket en enkel formklippning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.