Halli
Mina luktärter har grott och jag har bara satt två stycken i varje kruka, ganska stora krukor. Ska jag ge dem varsin liten pinne att klänga på? Hur byter jag i så fall pinne när de blir större? Eller ska jag klippa bort klängena?

Hur gör ni andra? g.gif
Fenja
Först toppar du dem vid 2-3 bladparet så blir de buskiga och fina, sedan ger de dem en rejäl pinne på en gång! Det är väldigt lätt att skada dem om man ska hålla på att pilla och byta pinne.
Mvh
Fenja
kricke1
CITAT (Fenja @ 01-05-2007, 23:04) *
Först toppar du dem vid 2-3 bladparet så blir de buskiga och fina, sedan ger de dem en rejäl pinne på en gång! Det är väldigt lätt att skada dem om man ska hålla på att pilla och byta pinne.
Mvh
Fenja

Håller med dig dom vill gärna ha en rejäl pinne redan från början tummenupp.gif
catlady
Passar på att sno tråden lite grann här:
Fungerar det likadant med rosenvialen (perenn luktärt)? Ska den också toppas efter andra/tredje bladparet?
Fenja
Den är perenn Catlady, så den brukar man inte toppa, den kommer ju upp på nytt varje år av sig själv liksom. Men visst kan du toppa om du vill....
Mvh
Fenja
Halli
Tack för svaren!

Jag hade tänkt ha dem klättrandes runt en klätterställning, men då måste alltså pinnarna hänga med ut om jag förstår rätt? confused.gif Det blir ju inte riktigt som jag hade tänkt mig då..... Hmm, får fundera lite till....
Fenja
Du kan lossa pinnarna försiktigt när du ska plantera ut dem och leda över dem på det de ska klättra på. Jag brukar låta pinnarna sitta tills de fått fäste på sin nya klätterställning.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon