Annki
Efter att ha varit bortrest en tid och därefter drabbats av ryggskott har det inte blivit några blommor i blomlådorna på balkongen ännu. Men jag har dekoration ändå. Imorse i ruskvädret hittade jag en duva liggandes i den ena lådan närmast väggen i skydd för vind och regn.

På vårkanten jagade jag duvor i vild förtvivlan. Då boande hon i en annan låda, vilket trots mina ansträngningar resulterade i ägg. Jag har satt pinnar i lådorna, lagt nät över dem men blir inte av med duvorna. lltid lyckas hon kila ned gumpen någonstans. Har någon några tips på hur man blir av med dem? Visst är de söta, men det är äckligt med all fågelskit.
andersen
Du är lycklig Annki, det finns inget godare en duva att äta.
Här har du ett bra recept på duva.

Grytstekt duva med lingonsås

(4 portioner)
2-3 duvor, plockade och urtagna
150g bacon
Salt och peppar
Smör till stekning

Fond
Duvskrov, ev lever och muskelmage
1-2 msk smör
1 morot, hackad
1 bit rotselleri, hackad
1 gul lök, hackad
2 persiljekvistar
2 apelsinskivor med skal
10 enbär, krossade
6 vitpepparkorn

Sås
1½ dl fond
3 dl lingon
½ dl honung flytande
½ dl vispgrädde
2 msk saft av apelsin
Salt och peppar
2 tsk arrowrot

Gör så här: Skär av låren och dela duvorna i en bröst och en ryggdel. Skölj och torka ur dem väl och lägg brösten åt sidan. Används muskelmage och lever: Skär runt muskelmagen och vänd ut innehållet. Lägg mage och lever i kallt vatten en stund.
Fond: Skär bort "gumpdelen" på ryggpartierna. Knäck ryggarna och låren i bitar och bryn dem i smör eventuellt med lever och muskelmage. Tillsätt rotfrukter och lök och låt det fräsa med en stund. Häll över vatten så det täcker väl. Koka upp och skumma av. Tillsätt resten av ingredienserna. Koka på svag värme under lock ca 1 timme. Sila och koka ihop till 1½ dl.
Duvbröst: Gnid in dem med salt och peppar. Linda bacon skivor runt om och fäst med steksnöre eller tandpetare. Bryn i smör på medelstark värme. Lägg fåglarna med bröstdelen upp och späd, Så att det bildas en bottenskyla, med lite av den kokande fonden, låt även lite lök och rotsaker följa med i grytan. Efterstek under lock 20-30 minuter.
Sås: Finfördela lingonen i mixer eller mosa dem för hand. Blanda dem med fonden och låt koka ett par minuter. Sila. Blanda i honung, grädde och apelsinsaft. Koka såsen några minuter. Smaka av med salt och peppar. Rör ut arrowroten i lite kallt vatten och red av. Tillsätt hela lingon.
Servering: Ta bort baconskivorna. Skär ut och skiva brösten. Servera med såsen och en krämig potatisgratäng. Smaklig måltid!
Annki
Om du har vägarna förbi södra Storstockholm, kan jag bjuda på några gratisduvor!

Tack för receptet, men jag skulle aldrig kunna äta duva. Har undulater och är "fågelmamma". Det är med nöd jag pillar i mig lite kyckling ibland. Och då gör jag det i smyg, så att inte mina fåglar ser vad jag håller på med!
lavendel
Undrar vem som hade varit i en av mina odlingslådor för ett tag sen...det var en grop bland lejongapsplantorna...och en av dom stackarna hade blivit upprotad och hängde över kanten på bambujalusin...tycker gropen var lite för liten för att det skulle ha varit nån av skogduvorna???? ohmy.gif
Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon