Full version: Clematis
Gillan
Så här har jag fått lära mig att behandla Clematiserna vid planteringen:

Clematis vill ha sval jord. Plantera därför gärna låga växter framför och runt om som skuggar rothalsen. Det bra med annat också, tex en trasig kruka eller dylikt.

Om man ska ha den vid en vägg, se till att avståndet till väggen är minst 30-45 cm ifrån, då det annars blir förr torrt. Gräv dessutom gärna hålet lite " snett " så att Clematisen slipper böjas allt för mycket då den ska finna sin väg mot väggen.

Planteringsgropen bör vara tre gånger så stor som krukans diameter.

Enligt nya utsagor så behöver inte plantan planteras 10 cm under jordytan ( som det alltid sagts förr ), utan kan planteras så att den är jäms med.

Själv har jag fått tipset att grunda gropen med lite grus, sen i med en näve benmjöl. Fyll på med jord och avsluta med ett tjockt lager sand som hjälper till att hålla jorden lite svalare.

Led Clematisen med pinnar tills den når sitt framtida klätterstöd.

Ni som har ytterligare råd får gärna fylla på här eller dementera om ni tycker nåt är fel yes.gif tummenupp.gif

Det här med beskäring verkar det vara så många olika synpunkter på, så det får andra ta upp.
malin72
tummenupp.gif toppen Gillan precis vad jag behövde idag när jag ska ut och gräva sweatingbullets.gif
Bee
Oj, det här skulle jag ha vetat innan vi grävde ner de två nya clematisarna. Det blev inget jättehål i marken , bara lite lagom, en näve benmjöl, lite jord runt och ovanpå planorna och så var det bra med det. Vi får väl hålla tummarna att dom överlever ändå smile.gif
Kajsa
Jo en sak är viktig när man köper klematis nu på våren den ska klippas ner till ca 20 cm, det tar emot men det straffar sig att låta bli. Förra våren köpte jag ganska många klematis och 3 st klippte jag inte ner i rent slarv och när dom tre var fulla av knopp och många rankor, så vissnade dom på en dag och en av dom dog dessutom, de som vissnade kom igen, men långt senare på sommaren. Rotsystemet hänger inte med när dom börjar växa kraftigt, därför ska dom klippas. Nu på våren gödslar jag med hönsgödsel, bra krut.
Annars utmärkt Gillan.
Gillan
Hmm g.gif , som jag skrev i inlägget Kajsa så överlät jag det här med beskärningen till er andra eftersom jag vet att meningarna är delade om detta fenomen. Men jag vill ändå tala om att jag själv har elva olika Clematiser som jag aldrig klippt ner vid inköp. Och endast en enda gång har det hänt att nån har vissnat ner ( men kommit igen ) och det var en av de senaste inköpen " Warszawska Nike ". Så när det gäller den biten får nog de lärde fortsätta tvista utan min inverkan dunno.gif
Ardisia
Oj, det är tur att inte mina clematis vet hur de egentligen skulle planteras. happy.gif Jag gräver en grop bara och sätter ner dem och de stortrivs i min trädgård, överallt och i alla vädersträck. Däremot är jag noga med att sänka ner dem i en spann vatten nån timma innan planteringen så de är helt genomvåta. Jag klipper inte heller ner mina vid inköp och det har aldrig varit några problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon