Skånetös
02-05-2007, 08:22
Vi bor på landet, med åkrar runt..
Har hört att gran är ett bra vindskydd men jag vet inte vilken sort man ska ha. Måste ju vara tät och bli ca 2m hög.
Några tips?
Gran fungerar bra som klippt häck, då blir den tät. Men den måste också klippas och man kan i princip ha vilken gran som hellst. Ett alternativ kan ju annars vara idegran, den blir tätare och är lättare att forma, men den måste också klippas och den växer långsammare än vanlig gran.
Men det är nog viktigare att fundera på vad som passar i den miljön, en granhäck passar t ex inte lika bra i hela landet! Det kanske finnas andra alternativ som passar bättre? Har man lite utrymme så kan friväxande buskar av olika arter bli mycket vackert. Man kan ofta få idéer om man tittar på olika kommunala planteringar. Det bästa sättet brukar vara att helt enkelt åka runt och titta vad andra har valt, då får man något som ser snyggt ut och som man också vet klarar sig bra där.
Monica M zon 4
02-05-2007, 11:32
En välskött granhäck är jättetjusig.
När vi flyttade till vårt hus fanns det en gigantisk granhäck som inte var klippt och skött på minst 15 år. Den levde bara längst ut i topparna, allt innanför var stendött. Enda alternativet var att kapa den längs med marken, släpa bort allt ris och fixa en grävmaskin som grävde upp rötterna. Det var inte roligt! Vi slet i flera veckor med att få väck allt.
Jag åker förbi en välskött, klippt, böljande granhäck på väg till jobbet och det är den finaste vintergröna häck jag sett. Hade gärna haft en själv!
Jag har också sett välskött granhäck som varit ruskigt vacker. Sen har jag sett tusen oskötta granhäckar som är urfula. Man måste nog vara beredd att jobba lika mycket på en granhäck som på andra häckar om den ska bli fin. Men fin blir den då.
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.